Release Date:  Mar 2010

Jacob Gade: Waltzes, Tangos and Cinema Music

17 March 2010  Kristeligt Dagblad
Jacob Holm
4 Stars
Danmark i 1920'erne

Alle kender Tango Jalousie, Jacob Gades lille melodi, som er en af de mest spillede i verden, siden den blev skrevet i 1925. Inden da havde Jacob Gade dog komponeret flittigt, og en del af hans klavermusik kan høres på en ny cd med Christian Westergaard ved klaveret. Det er både en kulturhistorisk væsentlig udgivelse, da den rummer essensen af musikken i 1920'erne med relation til især stumfilmene og biografernes opblomstring, men er også en musikalsk fornøjelig rejse med sine mange pulserende valse og tangoer. Værkerne på cd'en er på nær et enkelt skrevet i perioden 1916-1926 og rummer således musik fra tiden før og efter Gades to år i New Yorks symfoniorkestre (fra 1919-1921). Da han vendte hjem, blev han kapelmester i Palads og skrev her sin fantastiske filmmusik, som på cd'en er repræsenteret med to serier fra 1926, og som begejstrer denne lytter umådeholdent.

De små melodier formår at formidle et særdeles bredt følelsesspektrum, og selv uden billeder bliver man ramt af en herlig melodi som Mysterioso, der med sine repetitive figurer sidder lige i øret. Filmgængerne i 1920'erne må have nynnet den melodi, når de gik ud af biografen. De mange valse og tangoer på udgivelsen spiller Christian Westergaard også med den rette fornemmelse af melodi og melankoli. Umiddelbart er musikken godt nok uden modhager i sin brusende melodiøsitet, men hvis man graver lidt dybere, fornemmer man tyngden af musikken. Der er flere lag end som så. Nogle gange tilføjer Westergaard måske flere end godt er, og der måtte gerne spilles lidt lettere i visse passager, men de tre valse, der afrunder cd'en, viser både, hvilken komponist drengen fra Vejle udviklede sig til, og hvad Westergaard kan bag et klaver - hør for eksempel Ils sont passés fra 1918, der svinger mellem sindsstemninger fra en film af Dreyer og en Gøg og Gokke-vits. Det er herligt opløftende.