Catalogue Number:  8.226022

Barcode:  636943602225

Release Date:  Jun 2005

Knudåge Riisager: Ballet Music

22 July 2005  Politiken

Glimt af nordlys

Selv om Qarrtsiluni oprindeligt blev skabt for koncertsalen og først siden koreograferet af Harald Lander, mens Månerenen er skrevet direkte til koreografen Birgit Cullberg, er de en elegant kobling på cd: Begge bygger på polarfolks myter og forestillinger - henholdsvis grønlandske og samiske - og faktisk er der tydelige glimt af nordlys i dem begge. Ellers er de dog ret forskellige. Qarrtsiluni fra 1938, et af Riisagers kendteste og mest slående og dristige værker og indspillet flere gange tidligere, er et knapt og koncist orkestercrescendo a la Ravels 'Bolero' med et rytmisk ostinato som det fremherskende element. Månerenen fra 1956 er derimod udpræget og uforvekslelig balletmusik, hvor pantomimiske og dansante partier afløser hinanden, og det umiddelbart maleriske, stemningsskabende og fortællende har forrang for det symfonisk koncentrerede. Derfor savner man scenen lidt, når man hører musikken, der med al sin elegance og svale skønhed egentlig tager ret let på den tragiske fortælling. Men Holtens vitale og billedskabende fortolkning fremsuggererer så meget af eventyrets dynamik og trylleri, at man mener at kunne følge det i detaljer; den følelsesmættede slutning har overbevisende glød, og orkestret spiller stramt, veloplagt og farverigt. I 'Qarrtsiluni' lægger Holten overlegent Rozhdestvenskijs og Radiosymfoniorkestrets indspilning fra 90'erne bag sig med klanglig brillans, strukturel klarhed og detaljerigdom og ikke mindst en indædt målrettet energi. Kun bliver slutkulminationen en smule for hektisk.