Dansk Dansk    US Dollars (change)
Dacapo Home
Dacapo - The National Music Anthology of Denmark

Format:  CD

Catalogue Number:  8.224725

Barcode:  747313692521

Release month:  Nov 2014

Period:  Late 20th Century

Review


Niels la Cour: Værker for kor og orgel

01 May 2015  Magasinet Klassisk
Andrew Mellor
4/6 Stars
Amatørsangere og professionelle sangere kender Niels la Cours strofiske salmer, videreført i den stilistiske tradition, som Laub og Nielsen grundlagde. To af la Cours tonesætninger af B. S. Ingemanns salmer synges af Trinitatis Kantori på denne cd, og de genkendes prompte som danske - det harmoniske sprog er protestantisk, men på en måde mere råt og insisterende end på det europæiske fastland.

Andetsteds virker det som om de nationale påvirkninger kommer fra sydligere himmelstrøg. I 1975 rejste la Cour til Rom, hvor Palestrinas 'rene' kompositoriske idealer trængte ind i komponistens sind, mens kirkemusik blev krumtappen i hans arbejde. Det stilistiske bedste referencepunkt for la Cours fint afstemte og disciplinerede orgelværker er Messiaen (eller måske 'den danske Messiaen': la Cours lærer, Leif Kayser).

Den franske komponists glans og strukturelle klarhed er åbenbar i de udsøgte 'Tre intermezzi', men der er også fine træk af la Cour selv: en effekt med en 'fastsiddende' orgelpibe ved slutningen af den hurtige 2. sats i 'Lovsang' (der føles som en fransk toccata), og den 'blå tone', som de vandrende solomisturpiber når frem til i 3. sats i 'Nadver'. Detaljer i 'Vesper Organi', en aftenkirketjeneste for orgel solo, belønnes lytteren med i ligeså høj grad, ikke mindst i de korte serier af glitrende lyse akkorder i 'Quitète'. Men la Cours på anden vis stramme, minimale strukturer synes mindre smagfulde og subtile, når han skæver til Naji Hakims legende overbroderethed, som i 2. sats i 'Lauda', og i 7. sats i 'Inno'. Stadig oplever man med disse værker, at når la Cour er på sit højeste, er han en mesterarkitekt udi musikalske miniaturer og ferm til at konstruere større, polyfone strukturer (hør fugaen i 'Vesper Organi').

Bine Bryndorf spiller tålmodigt og artikulerer fint, og udforsker mange hjørner af Trinitatis Kirkes Marcussen/Andersen-orgel med understregninger af musikkens fornemmelse af improvisation til en bøn. Trinitatis Kantori går til korværkerne - især de tre 'Cantio Mariæ' med deres munkesang a la Duruflé - via teksten. Resultaterne er klare, perfekt intonerede opførelser med en lejlighedsvis tabt konsonant og det pudsige øjeblik af usikker klangblanding (som ved den statiske akkord sidst i 'Stabat Mater'). Men det kaster ikke skygge på det portræt af en højt begavet håndværker, hvis musik går på line mellem de forskellige atmorfærer af Europas to kristne hovedtraditioner - og samtidig forbliver dansk.



A CC Music Store Solution