Catalogue Number:  8.224724

Barcode:  747313692422

Release Date:  Feb 2015

MARTIN LUTZ There is a spell upon your lips

31 May 2016  jcklassisk

Kirkelig kormusik med en anelse jazz

Jeg føler stor trang til at slå et slag for Martin Lutz’ kirkelige korværker. Lutz er kendt som jazzpianist, men han er mere alsidig end det. Hans erfaringer som jazzmusiker kommer igennem som en forfriskede ekstra del af en musik, som i sin substans er forankret i den klassiske kirkemusik, også den romantiske musik klinger med. Det er gjort så fint og afbalanceret, at man som lytter indlever sig i den, som man kan gøre det i religiøs musik fra Mozart til Stravinskij, men den er som nævnt også tilsat et anderledes, spændende ”moderne” element, om man vil. Men karakteren forbliver den gamle kirkemusiks med dens store ro og eftertanke.

Det længste værk er et godt 40 minutter langt korværk med to fine solister, sopranen Ditte Højgaard Andersen og Bo Kristian Jensen over den katolske kirkes og Marias gennem tiderne meget benyttede ”Stabat mater”-tekst: ”Moderen stod med smerte ved korset og græd i sit hjerte”. Flere af de store komponister har sat den i musik, men det er rigtigt, som Christian Hildebrandts pladenoter fortæller, at Martin Lutz med sit Stabat mater ”placerer sig i den ambitiøse ende af genren med større udstrækning end de berømte klassiske forbilleder Palestrina, Scarlatti og Pergolesi”. Andre katolske tekstforlæg sat i musik af Martin Lutz er de to Maria-mottetter ”Salve regina” og ”Ave Maria” igen med en fin blanding af tradition og nutid.

Karakteren bliver mere mystisk, mindre traditionel i motetten ”Hoc est corpus hokus pokus”. Læs om historien herfor i teksthæftet og lyt. Pladetitlen er hentet fra et fornemt korværk med sopran og obo (Mette Termansen), ”There is a spell upon your lips”, som naturligvis er en engelsk oversættelse af Emil Aarestrups ”Der er en trolddom på din læbe”. Og den poetiske trolddom går igen i musikken og i udførelsen. Kammerkoret Camerata dirigeret af Martin Magashima Toft yder en meget smuk præstation.

Jeg vil varmt anbefale Martin Lutz’ musik ikke alene på den nye cd, men også til koncertopførelser rundt omkring i landets kirker. Musikken er umiddelbart tilgængelig for et klassisk publikum. Den har værdi som musik, man kan falde til ro med og reflektere over. Og så må jeg undskylde, at jeg skriver nye cd, for den er fra 2014, og den burde have været omtalt i jcklassisk.dk noget før, men jeg har til gengæld fået den hørt en del gange – og den får flest ord med på vejen af denne omgangs cd’er.