Catalogue Number:  6.220595

Barcode:  747313159567

Release Date:  Oct 2014

Anders Koppel: Marimba Concertos

16 November 2014  JC Klassisk

Den purunge polske percussionist Marianna Bednarska synger ikke med, når hun lader køllerne danse på marimbaen, men som hun spiller alle Anders Koppels koncerter for marimba, kan man godt sammenligne det med en fjerlet koloratursopran. Selv ned i et pianissimo får hun en dejligt klingende tone frem fyldt med sprødt liv og intensitet.

Her sker det, at en komponist, som elsker og forstår mulighederne på marimbaen, har fundet en musiker, som også gør det, og så kan alle vi, der hører cd’en, opdage, hvilke fine finurligheder dette klangspil kan give. Titlen ”Marimba Concertos” kan vel normalt ikke rykke stort i det brede klassisk-musik publikum, men det skal ikke mangle på opfordring til at lytte. Man kan slappe af med denne ”klokkeklare” musik, samtidig med at man trænger ind i den og opdager de mange vekslende finheder, som absolut ikke er vanskeligt tilgængelige.

Jeg vil nu anbefale, at man lytter til koncerterne en eller to ad gangen, for de tvinger til koncentration. Den første blev komponeret i 1995 til finalen i den internationale slagstøjskonkurrence i Luxembourg, og den har netop noget af det hele, stille drama, dans og drømme. Fem år efter fulgte koncert nr. to, som har livets timelige, uomgængelige ”tik tak” som baggrund. Musikken fødes i den og munder ud i den.

Den tredje koncert, som er skrevet for stort orkester og til den østrigske slagstøjsmester Martin Grubinger, har megen tyngde, som Marianna Bednarsky mestrer med en kolossal modenhed. Det er for mig et spændende stykke musik. Den fjerde koncert har titlen ”Til det forgængeliges ihukommelse”. Bag den ligger ordene på en lille, ældgammel marmorsten, som komponisten tilfældigt stødte på i en lysning inde i en svensk skov. Det satte tanker i gang hos Anders Koppel, tanker, som man kan genlytte sig til i Koppels tre seneste Marimba-koncerter, som her er indspillet for første gang: ”At vi mennesker skal dø, er til at leve med, men at også musikken - den evige musik - Mozarts musik - en gang vil forsvinde, er sværere at forlige sig med.”

Aalborg Symfoniorkester under Henrik Vagn Christensen yder et fint indlevet mod- og med-spil. Den 20. november uropfører orkestret endda en dobbeltkoncert af Koppel for violin og saxofon i Musikkens Hus i Aalborg.