Catalogue Number:  6.220583

Barcode:  747313158362

Release Date:  Nov 2010

The Natural World of Pelle Gudmundsen-Holmgreen

12 January 2011  Kristeligt Dagblad
Pelles forunderlige verden

"Pelle Gudmundsen-Holmgreens naturlige verden" hedder en ny cd med korværker sunget af Ars Nova Copenhagen under ledelse af Paul Hillier. Hvis man med den titel kommer til at tænke på musik, der har sin grund i naturstemninger, går man imidlertid galt i byen. Her er tale om eksperimenterende kunstmusik, der vrider og vender sig i undersøgende lydkonstellationer, der mødes et sted mellem pjattet leg og moden alvor. Det begynder desværre ikke særlig godt med værket " Eksempler" fra 1970, der mere er et eksempel på datidens temmelig konforme modernisme end så meget andet.

Det er sammen med værket Konstateringer fra 1969 da også det eneste ældre værk. De resterende fire er alle skrevet i 2000' erne og indspilles her for første gang. Og her er tale om virkeligt guld! Et værk som Igen, der består af tre korsatser med tekster fra Prædikerens Bog, er med den smukke og meditativt bølgende midtersats Tid til, et værk, man vender tilbage til, og som rummer en tærende tyngde (det skulle i øvrigt være forsmag på en opera vi glæder os!).

Helt pjattet er man også med seks enkle danske sange for blandet kor, hvor fremragende tekster af blandt andre Tove Ditlevsen og Jess Ørnsbo er sat i musik. Umiddelbart fængende melodier gør dette værk til en nydelse og noget, som også amatørkor ville kunne få stor glæde af at synge. Cd'ens to sidste værker kræver til gengæld virkelig noget af sin lytter: Tre stadier er groft sagt tese (I gaderne), antitese (I skovene) og syntese (Gader, skove, som bølgerne) sat i musik. Første stadie er et virvar af stemmer og kan bedst sammenlignes med Ursula Andkjær Olsens lyrik, andet stadie inkluderer fuglelyde ( og er stærkt charmerende), og tredje stadie en hidsigt og mesterligt kommunikerende fusion af de to første. Det skal høres. Fire madrigaler fra naturens verden vækker desværre ikke samme jubel, herunder det otte minutter lange Elefanters oktav, der ærligt talt er lidt af en prøvelse. Men det skal ikke skygge for, at det er en uomgængelig udgivelse for alle nysgerrige lyttere, smukt eksekveret af Ars Nova Copenhagen.