Catalogue Number:  6.220577

Barcode:  747313157761

Release Date:  Sep 2014

Rued Langgaard Strygekvartetter Vol. 3

03 November 2014  Klassisk
Andrew Mellor
Det er et tegn på, hvor godt planlagt denne serie har været, at det er i sidste del, vi hører Langgaards første og sidste værker for strygekvartet, og alligevel synes cd'en som helhed at rumme og opsummere alt han skrev i denne genre. Men mere vigtigt end den gode planlægning er det fremragende musikerskab. Det er vi blevet vant til på de to første cd'er. Men på første track af vol. 3 høres en rammende påmindelse om, hvordan disse fire piger kan menneskeliggøre en vanskelig musikalsk frase. Der er utallige små detaljer i spillet: et løftet øjenbryn her, et blik til siden der, Langgaards tårer, forvirring og isolation i en svævende akkord, der dunker af glæde og smerte.

Med deres mentor Tim Frederiksen fanger Nightingale String Quartet så mange af disse bittesmå detaljer lige så vel som den særlige atmosfære i Rosengården i Kyrkhult, der farver så meget i Langgaards kvartetter. Denne følelse af nostalgi ligger i Strygekvartet nr. 1, men i dens 3. sats (Grave) er der maniske udbrud, der ville blive fuldt opfyldt i Strygekvartet nr. 3. selv når de fire strygere spiller unisont, er der spænding og atmosfære i Nattergalenes tone.

I Strygekvartet nr. 5 overlader Gunvir Sihm førersædet til Josefine Dalsgaard, og her ændrer lyden sig betragteligt: stadig interessant og forfinet, men mindre 'attaca' ovenfra og mere dæmpet og sødlig musik, der er mindre intens (dette var kulminationen på Langgaards tilbagevenden til en musikalsk stil fra det foregående århundrede). I 3. satsen (Lento misterioso) finder vi mere udsøgt frasering. Da musikken pludselig dykker nedad, hører man, hvor hårdt Nattergalene har arbejdet på at tydeliggøre og opflamme frasen og for at finde hjertet i de gentagne motiver i den sidste sats. De mange crescendi og diminuendi er perfekt afmålt.

Sidst på pladen finder vi Langgaards sidste kvartetværk, 'Italiensk scherzo' (1950), og endda flere eksempler i spillet på, hvorfor disse fire for nylig modtog en Gramaphone-pris. Ved afrundingen på dette fremtrædende projekt ligger et stort spørgsmål og venter: hvad vil Nightingale String Quartet nu kaste sig over? Jeg kan næsten ikke vente.