Catalogue Number:  6.220576

Barcode:  747313157662

Release Date:  Nov 2013

Rued Langgaard: String Quartets Vol. 2

19 February 2014  Kristeligt Dagblad
Langgaards lykkelige år

For knap to år siden, den 18. april 2012, anmeldte vi i denne rubrik det første volume med Rued Langgaards strygekvartetter, indspillet af Nightingale String Quartet (Dacapo 6.220575), og konklusionen var entydigt positiv: ”Nattergalene spiller med liv og lyst, og man fristes til at sige, at aldrig har Langgaard lydt skarpere. En fin cd, hvis man vil give ham en chance.”

Nu er den anden cd med Langgaards strygekvartetter udkommet, og tendensen fra den første bekræftes i høj grad. Man får tre værker, de to første (og bedste) stammer begge fra 1918, nemlig det såkaldte ”Rosengaardsspil” i Edur – her er der sågar tale om en verdenspremiere – og strygekvartetten i As-dur. De suppleres med Langgards fjerde værk i genren, komponeret i foråret 1931 på baggrund af tidligere arbejder. Ved uropførelsen i 1933 blev værket, karakteristisk nok for Langgaards noget søgte sprogbrug, kaldt ”Lacrimetta” (den lille tåre), men han ændrede omkring 1950 titlen til ”Sommerdage”.

Musikforskeren Bendt Viinholt Nielsen, givetvis Danmarks førende Langgaardekspert, har i den fortræffelige booklet skrevet om tilblivelseshistorien for de to første værker, en rørende beretning om en sommerforelskelse i den lille kurby Kyrkhult i Blekinge i 1913, som åbenbart blev brændstof for de to 1918-kvartetter, og efter musikken at dømme Langgaards lykkelige år. Man ved ikke meget mere om den unge kvinde, end at hun hed Dora, men meget tyder på, at hun var drømmepigen i den særegne musikers liv.

De fire nattergale – Gunvor Sihm og Josefine Dalsgaard, violiner, Marie Louise Broholt Jensen, bratsch, og Louisa Schwab, cello – spiller denne musik, så den går ind under huden på lytteren. Den sprællevende kvartet har rigeligt fortjent roser og stjerner for en skive, der i endnu højere grad end deres første Langgaard-cd må have internationale muligheder. Og apropos det internationale: Efter en koncert i den sydtyske by Ulm kunne nattergalene glæde sig over en anmeldelse, hvis overskrift lød ”Nordisch und überhaupt nicht kühl” – nordisk, men bestemt ikke køligt. Det kunne sagtens have været møntet på de tre strygekvartetter på denne indtagende nyudgivelse.