Catalogue Number:  6.220576

Barcode:  747313157662

Release Date:  Nov 2013

Rued Langgaard: String Quartets Vol. 2

16 December 2013  Information - ÅRETS KLASSISKE CD'er 2013
Valdemar Lønsted

Måske havde Rued Langgaard Kierkegaard i tankerne, mens han skrev sine Rosengaards-kvartetter. Det kunne være disse smuler: »Udødelige Mozart! Dig hvem jeg skylder Alt, hvem jeg skylder, at jeg tabte min Forstand, at min Sjæl forbavsedes, at jeg forfærdedes i mit inderste Væsen, Dig hvem jeg skylder, at jeg ikke gik Livet igennem uden at Noget var i stand til at ryste mig, Dig hvem jeg takker for, at jeg ikke døde uden at have elsket, om min Kjærlighed end var ulykkelig.«

Det er godt nok en tilsnigelse at sætte Kierkegaards ord som en portal ind til Nightingale String Quartet’s nye cd i dens Langgaard-serie, men alligevel fristende. For musikken er i den grad berørt af den luftige mozartske ånd. Også her erobrer den unge strygekvartet, hvis kvindelige medlemmer stadig går i solistklassen på musikkonservatoriet i København, nyt terræn hos Langgaard. Stilen er, som man kan forstå, ofte neoklassisk, men sanset gennem romantikerens bankende hjerte, og nattergalene balancerer blændende virtuost og klangskønt mellem disse poler.

Langgaard mødte kærligheden på et kurophold i Blekinge. Hun hed Dora, og selv om det unge genis følelser ikke blev gengældt, kom mødet i de følgende år til at udløse blandt andet cd’ens tre kvartetter, som på sæt og vis hentyder til Rosengaarden, det svenske bosted hvor lykken blussede op. Kvartettens Rosengaardsspil er oven i købet en verdenspremiere på cd, og hvilken verden af længsler, kærtegn, attrå, mismod og jubel vi her møder for første gang. Utroligt.