Catalogue Number:  6.220574

Barcode:  747313157464

Release Date:  Jun 2014

Per Nørgård hyldet i New York

18 June 2014  Kristeligt Dagblad
Den ubestridte nestor i dansk musikliv, snart 82-årige Per Nørgård, har været inde i en fantastisk periode. Først blev to af hans symfonier – den 1. og 8. – udgivet på cd af Dacapo (en indspilning, vi straks skal vende tilbage til), og derpå modtog Nørgård i Lincoln Center i New York den prestigefyldte ”Marie-Josée Kravis Prize”, der tildeles fremstående komponister af ny musik. Nørgård, hed det i komiteens begrundelse, fik prisen for sin ”ekstraordinære kunstneriske indsats inden for den ny musik” og sit ”varige bidrag til orkesterlitteraturen”.

Prisen er på 200.000 dollars samt en bestilling af et nyt orkesterværk til 50.000 dollars, som Per Nørgård skal skrive specielt til New Yorkfilharmonikerne. Mon det bliver en 9. symfoni? Netop dét tal er pr. tradition omgivet af en række myter. Mange store komponister med Beethoven
som det fremmeste eksempel nåede jo kun at skrive ni symfonier, og netop derfor har andre valgt at lade genren ligge efter at have komponeret deres otter. Den nye cd rummer, som man måske kan regne ud, Nørgårds første og (hidtil) seneste symfoni, og med en tidsafstand på godt 55 år er de naturligvis vidt forskellige.

Nummer 1, der blev skabt i årene 1953-1955 og revideret i 1956, emmer i den grad af Nørgårds dengang store forbillede, Jean Sibelius, og viser desuden den unge Nørgårds forbløffende stærke greb om genren. Indspilningen af 8’eren er verdenspremiere. Dens atmosfære er noget lettere, undertiden mere end tangerende det legende. Men ligesom i 1’eren er hele konceptet i god overensstemmelse med de klassiske traditioner, blandt andet den tresatsede form med en langsom midtersats. Sammen udgør de to symfonier med en samlet spilletid på lidt under en time en fin introduktion til Per Nørgårds univers, så at sige i hver sin ende af karrieren, og Wienerfilharmonikerne spiller under ledelse af den finske dirigent Sakari Oramo med deres velkendte præcision, styrke og silkebløde klang.