Catalogue Number:  6.220535

Barcode:  747313153565

Release Date:  Aug 2010

Rued Langgaard: Music of the Spheres

29 September 2010  Kristeligt Dagblad

En mystikers Requiem

Excentriske Rued  Langgaard (1893-1952) er i de seneste år kommet til ære og værdighed igen. Det skyldes ikke mindst Thomas Dausgaard og DR SymfoniOrkestrets indspilninger af Langgaards symfonier samt succesen med førsteopførelsen af operaen "Antikrist" i 1999. Nu er den formodentlig sidste udgivelse i det store Dausgaard/Langgaard projekt netop udkommet. Det drejer sig om tre af Langgaards stærkt visionære værker, apokalyptiske i deres indhold og med et utvetydigt religiøst budskab. Den musikalske kontrast mellem den kaotiske, forsømte verden og den himmelske, lysende er tydeligt, og ikke mindst i den 40 minutter lange "Spærernes musik". En sfærisk toneverden domineret af æteriske strygere kontrasteret med hele fire sæt pauker og korte effektfulde crescendi præsenteres med stor plasticitet af symfonikerne, der efterhånden har fået Langgaards erotisk strittende og nervøst sitrende senromantiske symbolske tonesprog indarbejdet godt og grundigt i deres dna. Inger Dam-Jensen synger værkets sopransolo klangfuldt, og man forstår godt, hvorfor det var dette værk, den nøjagtig samme besætning opførte for nylig ved The Promps i London. De mere nøgterne englændere har nok vredet sig lidt i stolene over al denne mysticisme. Cd'ens andet værk er "Endens tid" - et uddrag af "Antikrist" i den oprindelige version, hvor man her får operaens forspil samt en række korte scener fra tre af operaens billeder i revideret form. Her spilles også med en fed, olieret lyd af orkesteret, og både Johan Reuter og Peter Lodahl leverer fine præstationer i dette brutalt hidsige undergangsværk. Og det tredje, "Fra dybet", Langgaards sidste værk, dateret 1950, er med sine elastisk bølgende klangflader et flot requiem af en af Danmarks mest spændende komponister. Og et flot punktum for Thomas Dausgaard og DR SymfoniOrkestrets fortjenstfulde Langgaard-projekt.