Barcode:  747313153466

Release Date:  Oct 2010

Period:  Early Music, Early Music, Baroque

Dietrich Buxtehude: Scandinavian Cantatas

08 December 2010  Kristeligt Dagblad
Vertikale værker

Den dansk-tyske komponist Dietrich Buxtehude var en dominerende figur i europæisk musikliv i slutningen af 1600-tallet. Hvorfor kan man forvisse sig om ved at lytte til en ny cd, hvor seks musikere - primært hentet fra Concerto Copenhagen - og de seks sangere i Theatre of Voices under ledelse af Paul Hillier har indspillet en række af Buxtehudes vokalmusikalske værker. Nu var produktionen af vokalmusik ikke Buxtehudes primære beskæftigelse i jobbet som organist og " Werkmeister" ved Marienkirche i Lübeck, men han har ikke desto mindre efterladt en god portion til eftertiden at nyde, primært med kirkelige tekster. Man finder så forskellige former som vokalkoncerten, arien og koraludsættelsen repræsenteret på cd'en, der på den måde giver et fint indblik i Buxtehudes varierede produktion.

Dertil kommer to rene orgelværker, agtværdigt spillet af organist Bine Bryndorf, der i øvrigt tidligere fortjenstfuldt har indspillet Buxtehudes samlede orgelværker.

Generelt er der tale om varmt strømmede musik og ikke kølige, verdensfjerne toner trods den fromhed, de valgte tekster udtrykker. Det gælder for eksempel den melodisk mildt perlende Accedite gentes, der bygger på en anonym parafrase af udvalgte vers fra Salmernes Bog. Prises skal også Else Torp, en af Danmarks fineste sopraner, der løfter arien Att du, Jesus, vill mig höra på forbilledlig vis med sit klare, engleblide organ. Hun har en stemme, der er skabt til at synge sakral musik. I de fleste værker træder de medvirkende sangere frem på skift, og her er herresiden særdeles stærkt besat med tenorerne Adam Riis og Johan Linderoth samt bassen Jakob Bloch Jespersen.

De gør en letflydende komposition som Ecce nunc benedicte domino til en stor musikalsk oplevelse med de dybe sangstemmers skalpelagtigt præcise diktion. Buxtehudes eneste komposition i den gamle stil, stile antico, Missa alla brevis, er også med og åbner med stor alvor med et visionært kyrie efterfulgt af et himmelstræbende gloria. En fin udgivelse.