Catalogue Number:  6.200003

Barcode:  747313300365

Release month:  Jun 2015

Carl Nielsen: Symfonier og koncerter

17 June 2015  Kristeligt Dagblad

Efter at New York-filharmonikerne under ledelse af deres chefdirigent Alan Gilbert har indspillet Carl Nielsens seks symfonier på tre enkelte cd'er, er deres Nielsen-boks nu blevet komplet med en ny cd, der rummer hans tre koncerter - for henholdsvis violin, fløjte og klarinet. Har man ikke Carl Nielsens symfonier i sin samling, er der god økonomi - og betydeligt kunstnerisk udbytte - i at anskaffe sig den komplette boks med i alt fire cd'er, udgivet af Dacapo. Da Gilberts fortolkninger af symfonierne tidligere har været anmeldt i denne rubrik, sættes der her fokus på de tre koncerter.

Violinkoncerten fra 1911 har længe været et hjerteanliggende for den danske stjerneviolinist Nikolaj Znaider, og han skuffer da heller ikke i denne indspilning fra 2012, men lever i høj grad op til Carl Nielsens ønske om, at instrumenterne skulle få lov til at tale for sig selv - det var komponistens erklærede ambition at kunne "krybe ind i deres sjæl".

I de to blæserkoncerter har det amerikanske eliteorkesters soloblæsere hovedrollen, henholdsvis Robert Langevin i fløjtekoncerten fra 1926 og Anthony McGill i klarinetkoncerten fra 1928. Ikke mindst sidstnævnte imponerer med sin stærke musikalitet og smukke, tætte klang - selvom der heldigvis også er passager, hvor han lever op til Carl Nielsens ord om, at klarinetten på én gang kan være "varmhjertet og bundhysterisk, mild som balsam og skrigende som en sporvogn på dårligt smurte skinner". McGill får fint modspil af Christopher S. Lamb på lilletromme.