Catalogue Number:  2.110416

Barcode:  747313541652

Release Date:  Apr 2016

SCHUBERT & BRUCKNER: Herbert Blomstedt dirigerer DR Symfoniorkestret

04 April 2016  jcklassisk

Enhver kan fejre sin egen Blomstedt-fest med en dvd, som er udgivet samtidig med tildelingen af Sonnings Musikpris til Herbert Blomstedt. Den indeholder den herhjemme legendariske koncert med The Danish National Symphony Orchestra (dvd’en vil utvivlsomt blive solgt endnu mere i udlandet end herhjemme) i Roskilde Domkirke den 14. oktober 2007. Blomstedt dirigerede radiosymfonikerne i to gange en syvende symfoni, Franz Schuberts og Anton Bruckners.

Begge værker hører til på Blomstedts hjemmebane, ikke mindst Bruckners. Vi får to varme og trods Bruckners symfoniske storhed næsten intime klassiske opførelser. Billedsiden giver os lov til at følge Blomstedts direktion tæt, og det er en oplevelse i sig selv. Den lydtekniske side er tilfredsstillende i betragtning af, at optagelsen er foregået i et stort kirkerum. Men Bruckner komponerede netop med et kirkerum for sit indre øre.

Dvd’en byder også på en meget positiv overraskelse, som man først har lyst til at overhøre. Efter 27 minutter med Schubert og 70 minutter med Bruckner er man dejligt fyldt af stor musiceren, så det virker for overvældende at fortsætte med det, som kaldes bonus materiale, en samtale på en time og 20 minutter mellem Herbert Blomstedt på et let forståeligt svensk og Carl Nielsen-forskeren John Fellow på dansk (ekstra med undertitler på dansk, engelsk og tysk). Hovedarrangør af koncerten og den offentlige samtale var det danske Schubertselskabet, hvis formand dengang, Jens Rossel, stadig drager sværdet til  inspiration for dansk musikliv på nettet. Men det er virkelig en fest med den spændende talende Blomstedt og den klogt markerende Fellow. Blomstedt havde i dagene forinden dirigeret koncerten tre gange og skulle samme aften gøre det her i Roskilde, men hvor var den da 80-årige utroligt veloplagt.

Der siges meget klogt, også noget morsomt ind imellem, og det ikke alene om Schuberts og Bruckners musik. Var det Schuberts hensigt med ”Den ufuldendte” at skrive en symfoni på kun to satser, eller hvad hindrede ham i at fortsætte, hvad han dog prøvede? Samtalen går langt videre end blot koncertens to symfonier. Man bliver inspireret til at lytte også til anden stor musik. Blomstedt giver os kloge ord om kirkerummet som orkestersal, og sådan glider samtalen over på andre faktorer, som hører musiklivet og koncertlivet til.

Vi har i koncertoptagelsen lige oplevet en velsignet stilhed efter musikken og specielt naturligvis efter Bruckners storladne symfoni, inden bifaldet bryder løs, ikke bragende, men intenst varmt, og så er det godt at få Blomstedts ord med, at musikken ikke er færdig, før den er faldet til ro inden i sjælen. Husk det alle I, som gerne mere eller mindre støjende vil gøre opmærksom på, at I er de første til at have opdaget, at symfonien er færdig. Blomstedt fortæller med sit herlige lune, hvordan han har ”lært” at styre publikums bifald ved at beholde hænderne oppe et stykke tid. Det kan mange dirigenter i dag lære noget af. Vi publikum naturligvis også.

Denne samtale med publikum en eftermiddag i Roskilde kan stå alene som en sprudlende introduktion til det at høre stor musik. De 80 minutter flyver afsted. Og man hører stor musik forinden og kan gøre det igen bagefter. Det er en vekselvirkning, som her er så inspirerende som sjældent ellers. Og alt det får man på kun en enkelt dvd.