Catalogue Number:  2.110413

Barcode:  747313541355

Release Date:  Oct 2014

Systemets Fejl

30 January 2015  Dwytygodnik.com
Monika Pasiecznik

Simon Steen-Andersen tilhører den første generation af Digital Natives, men også i den sammenhæng er hans musik noget for sig. Det kan ses i den nye DVD med to af hans flagskibskompositioner: ”Black Box Music” og ”Run Time Error”.
De, der frekventerede sidste års Warszawa-Efterår koncerter, har sikkert bemærket denne komponist – kritikere og tilhørere var nemlig enige om, at Simon Steen-Andersens ”Ouvertures” var hele festivalens store begivenhed. Det polske publikum fik endelig lejlighed til at kunne høre værker af den komponist, hvis produktion er et eksempel på det mest spændende og friske inden for den moderne musik. Steen-Andersens helt svimlende internationale karriere bekræfter kun dette. Hans popularitet overskrider snævre grænser af den nye musik, fordi hans værker fungerer glimrende i andre kontekster såsom film og teater.

Steen-Andersens musik karakteriseres ved en performance-karakter, det at komponere de medvirkendes bevægelser, at mikse toner med billeder, at udvide musik med visuelle elementer, men først og fremmest den fortryllende melodiske fantasi. Det er disse komponenter, som gjorde det muligt for komponisten at bygge et unikt musikalsk idiom ved hjælp af enkle, elementære toner og åbne et nyt kapitel i den moderne musiks historie. Vendepunktet er den digitale revolution og midlerne som bruges er de nye media. Steen-Andersen hører med til den første digitale generation, men sammenlignet med de andre er hans musik ganske unik.

Fantasifulde ideer samt den specifikke multimediale karakter eksemplificerer de to værker: ”Black Boc Music” (2012) og ”Run Time Error" (2009), som lige er blevet udgivet på DVD af det danske selskab DaCapo.

"Black Box Music" er for en medvirkende, en amplifikationskasse, et sinfoniettaorkester og video. Kammerorkestret er placeret rundt om i rummet og ledes af en mærkelig, halv-virtuel dirigent. I det totale mørke, uden at se de medvirkende musikere, som er placeret ved siden af og bag om publikum, ser man en videoproduktion fra midten af kassen. Igennem små åbninger sætter en performer sine hænder, hvorved han ligner en mystisk ceremonimester. Musikerne følger hans geni, som forandrer sig fra typiske dirigent-bevægelser til en abstrakt koreografi, hvor man genkender gesti fra dagligdagen. Musikken bliver mere og mere selvstændig og i kassen bliver hændernes teater til et teater med rekvisitter, hvor performeren bruger plastikkopper, elastikker, serpentiner, små motorer, som får genstandene til at vibrere. Den musikalske mening med disse foretagender ligger i, at alle små lyde bliver amplifikeret inden for kassen, og komponeres ind i det instrumentale væv, hvor der også er elementer af støj.

”Run Time Error” er en performance af site specific –type. På DVD'en ser man to versioner af værket, som er blevet til i Det Kongelige Biblioteks forskellige rum. Musikken er her dannet af forskellige ting, som man finder på et bibliotek: lyd fra ting, der befinder sig i rummet, som er blevet komponeret i fantastisk fraperende sekvenser. Selve processen, hvor komponisten har indspillet lyde er blevet filmet. Mens værket spilles vises videoen på to skærme, ikke synkron, men med en lille forskydning, som bliver udført live af kompponsiten ved hjælp af to joy-sticks. På den måde skabes en forunderlig visuel- og auditiv musik. Man kan få alt at vide om selve skaberprocessen af ”Run Time Error" i en dokumentarfilm, som er med i DVD-udgivelsen. Der er ikke tale om en improvisation, for komponisten har udarbejdet en detaljeret drejebog, der baseres på kompositoriske love. Resultatet er et værk, der er unikt og visionært, musikalsk meget raffineret, fyldt med humor og uprætentiøs leg med toner, fjernt fra kendte skemaer.

Siden 2012 er ”Black Box Music” blevet spillet mange gange, ikke alene af den fremragende slagtøjsspiller Håkon Stene og Oslo sinfonietta, men også af mange andre.
Også ”Run Time Error” er blevet spillet ofte, man kender flere versioner af den, udført bl.a. i Haus Konstruktiv i Zürich, i Queen Elisabeth Hall i London. Det ville være ønskeligt, hvis man også i Polen kunne høre værkerne live. Indtil videre kan vi glæde os over DVD-en.