Barcode:  747313541058

Release Date:  May 2011

Poul Ruders: Selma Jezková

01 October 2011  Klassisk
Christine Christiansen

Udskældt opera vinder på dvd

Et ret enigt anmelderkorps uddelte drøje hug, da Ruders' opera Dancer in the Dark over Lars von Triers guldpalmevindende film af samme navn havde verdenspremiere på Det Kgl. Teater i efteråret 2010. Operaen var for kort, enfoldig, unuanceret og savnede mange af den næsten dobbelt så lange films facetter og effekter. Man blev ganske enkelt slet ikke rørt til tårer i teatret, som man blev det i biografen, lød kritikernes dom.
På dvd'en, der udkom for nylig, er operaen omdøbt til Selma Jezková - navnet på den blinde kvinde i hovedrollen, som synges og dramatiseres meget ekspressivt og ægte af den svenske sopran Ylva Kihlberg.

I bonusmaterialet forsøger komponisten Poul Ruders at forsvare selve operaens præmis. Han understreger her, at han ikke har skrevet en opera over Lars von Triers film, men derimod over selve historien. Operaen skal altså opfattes som et selvstændigt værk, mener komponisten.
Godtager man denne præmis, vinder dvd-optagelsen i forhold til live-udgaven. Det cirkulære handlingsforløb og den enkle scenografi virker stærkt og klart på skærmen. Her zoomes helt ind på sangernes udtryksfulde ansigter, deres forvredne kroppe og sorgtyngede bevægelser på scenen. Det indre kaos står mejslet i deres ansigter. Det var sværere at se på afstand i Operaen.

Indledningsvis ligger Selma i sin kiste, mens hendes søn desperat rusker liv i hende, og til sidst spadserer selvsamme Selma med løkken om halsen ud til sin egen galge. Der findes for hende ikke længere en udvej for at overleve og redde sit barn, der lider af samme øjensygdom som hende selv. Billederne understreger skarpt situationens alvor og barskhed, og tristessen i musikkens sælsomme og sarte karakter er til at tage og føle på. Også de øvrige sangere og medvirkende gør sig godt på dvd'en. Selmas søn Gene, spillet af Carl Philip Levin, projiceres intenst op på skærmen i sin stort set stumme rolle. Også styrkerne hos de øvrige sangere - Palle Knudsen, Guido Paevatalu, Hanne Fischer og Ulla Kudsk Jensen - indfanges i optagelsen. Gert Henning-Jensen kommer i rollen som anklageren, der dømmer Selma til døden, markant ud over scenen med sin groteskhed, der tangerer sindssyge.

Henrettelsen af Selma formidles så gråt, dystert, dramatisk og forfærdeligt, at det risler én koldt ned ad ryggen. Genes forskrækkelse og vrede over at skulle miste sin mor skærer i hjertet, og instruktøren Kasper Holtens omdrejningspunkt - at Selmas svigter sin søn - virker indlysende.
Ruders' afdæmpede og enkle musik serves pletfrit af Det Kgl. Kapel med dets daværende chefdirigent Michael Schønwandt i spidsen. Musikken understreger også de små glimt af håb og lys, som operaen trods alt rummer. Undertiden skifter musikken fra atonal til melodisk - en effekt, der understøtter handlingen.

Bonusmaterialet er en lille pudsig historie i sig selv. Her tælles ned gennem tre et halvt år fra den indledende idéfase til premieren. Vi ser Poul Ruders i regntøj, Ylva Kihlbergs kamp med at tilegne sig stoffet og hendes overvindelse af den eksistentielle udfordring og ubehaget ved at lægge sig ned i sin egen kiste. En dvd-udgivelse af en danskproduceret opera som Selma Jezková gør en af Den Kgl. Operas forestillinger tilgængelig for et større publikum, både inden for og uden for landets grænser. Derfor er den oplagt - negativ anmelderkritik af operaen eller ej.