Dansk Dansk    US Dollars (change)
Dacapo Home
Dacapo - The National Music Anthology of Denmark

Den Danske Revy 1945-50, Vol. 2


About:
Hvor 2. Verdenskrig havde betydet streng teatercensur og en bred vifte af forbud, både på scenen og i dagliglivet, bragte befrielsen det danske folk en euforisk glæde over alt det, som nu var tilladt. Den femte maj 1945 blev et vidunderligt vendepunkt, og fra de danske revyscener strømmede spontant en række unikke vidnesbyrd om den løsslupne stemning, som var i Danmark i årene efter den tyske besættelse.

På de fire cd'er, som afrunder den store danske revyserie, er glade minder om befrielsen som Aft'nen til den femte maj med Ole Monty og Visen om Montgomery med Osvald Helmuth - men også mere alvorlige viser som konfronterer dem, som under krigen havde gået tyskernes ærinde; bl.a. Glem det nu ikke med Ludvig Brandstrup og Tysk genfortælling med Gerda og Ulrik Neumann.

Buy CD

  $14.20
Download album (MP3)   $9.80
Select download format:
learn about formats

Track listing:

Prices shown in US Dollars
1

Det bli'r aldrig det samme igen

2:34 Play $1.40
2

Det kan slet ikke siges med blomster

2:35 Play $1.40
3

Juliane

2:59 Play $1.40
4

Den kære gamle Fælled

2:57 Play $1.40
5

Den intime kreds

2:35 Play $1.40
6

Ikke om søndagen

3:11 Play $1.40
7

Vi må ha' gang i gakkeIakkerne

2:52 Play $1.40
8

Nicolaj

3:15 Play $1.40
9

Den er så sød

3:04 Play $1.40
10

Sig godda' til i mor'n

2:37 Play $1.40
11

Tænk for 25 øre (Til brødres hjælp)

2:40 Play $1.40
12

Det bedste lille sted i verden

2:39 Play $1.40
13

Phielselbach

6:10 Play $2.10
14

Og derfor bli'r den stående

6:47 Play $2.10
15

Det lille grønne land

5:28 Play $2.10
16

Det må man godt

5:34 Play $2.10
17

Hvis man ikke havde lune

7:53 Play $2.10
18

Der er så hyggeligt i Klampenborg

2:55 Play $1.40
19

Kys mig godnat

5:52 Play $2.10
Total playing time  75 minutes

1. Det bli'r aldrig det samme igen
(M: Kai Ewans / T: Knud Pheiffer; opt. 1946)
Tove Steines

Fra Fiffer Revyen 1946 , Nygade Teatret. "Det
er sympatiske unge mennesker, Knud Pheiffer
og hans stab. De har bevaret noget af
den ungdommelige charme fra dengang, de
først præsenterede sig med radiokabareterne
"Vi Unge". Men det er jo ikke nok", mente
Politikens Hr. Bert, der fortsatte: "Det kniber
med indholdet og frem for alt med udførelsen."
Og senere "Tove Steines har faet overladt
skønsangene, hvis banale tomhed hun slet ikke
formår at dække over. Og når den store melodi
så udebliver , er det ikke muntert. " Det bør vel
tilføjes, at denne blev en af sommerens mest
populære og siden har holdt sig på det stedsegrønne
repertoire.

2. Det kan slet ikke siges med blomster
(M: Erik Fiehn / T: Knud Pheiffer; opt. 1946)
Tove Steines

Fra Fiffer Revyen 1946, Nygade Teatret. Et par
år forinden fortæller T.S. til DET NY RADIOBLAD,
at hun har kunnet spille før hun kunne
læse, at hun kan synge efter noder, men desværre
har et udpræget mindreværdskompleks,
som gør det generende for hende at optræde
i store forsamlinger. På intervieweren Haagen
Hetsch ' s spørgsmål om, hvilken slags sangerinde
hun egentlig er, "hæver hun Øjenbrynene
på en Maade , som er meget karakteristisk for
hende, og forlener hendes Ansigt med en spørgende
Ironi . Saa svarer hun med megen Fasthed:
Visesangerinde - hvad ellers?". Undervejs i interviewet røber hun dog, at hun gerne vil
have sin stemme uddannet og far lektioner af
kgl. operasanger Ingeborg Steffensen. I øvrigt
hedder komponisten til disse toner Erik Fiehn.
Lidt usædvanligt , for Knud Pheiffers foretrukne
var ellers Bjarne Hoye r og Han s Schreiber.
Sidstnævnte, der dette år var kapelmester i
Tivoli Revyen, har dog også fundet lejlighed
til at stå for denne indspilnings arrangement
og instrumentation.

3. Juliane
(M: Axel Thingsted og Sven Gyldmark / T: Mogens Dam; opt. 1946)
Ole Monty og Elga Olga


Fra Fælledrevyen 1946, Cirkus Ib, Teltet i
Fælledparken. I begyndelsen af april havde
det hollandske tronfølgerpar, prins Bernhard
og prinsesse Juliane , aflagt besøg i København,
hvor de fik en festlig modtagelse. Under opholdet
markerede parret sig bl.a. med en kransenedlæggelse
i Mindelunden samt ved, inden
afrejsen, at foranstalte en gallakoncert som tak
for Danmarks hjælp til Holland. Dette sidste
bærer denne indspilning dog ingenlunde præg
af. Her drejer det sigom træskovals, harmonikaspil
og rimerier på det populære fornavn.

4. Den kære gamle Fælled
(M: Axel Thingsted og Sven Gyldmark / T: Mogens Dam; opt. 1946)
Ib Schønberg

Fra Fælledrevyen 1946 , Cirkus Ib, Fælledparken.
Politikens Hr. Bert begyndte sin anmeldelse
således: "Se, når man fløjter en melodi på hjemvejen fra en revy, så kan man i disse melodifattige
tider roligt regne med succes. Og når
man flere timer efter stadig nynner den samme
melodi , så må succesen tilmed være stor. Det
var den i aftes i Cirkus Ib. Fælledrevyen 1946
har langt om længe bragt os sommerens schlager.
En pokkers iørefaldende og indsmigrende
melodi, som vil forfølge os i de kommende
måneder.

5. Den intime kreds
(M: Hans Schreiber / T: Arvid Muller; opt. 1946)
Lily Broberg

Fra Tivoli Revyen 1946, Teltet, Tivoli. Denne
vises indhold baserer sig på fundet af en omfattende
liste over medlemmer af det danske
nazistparti D.N.S.A.F. , der efter findestedet i
en jysk by blev kaldt Bovrup kartoteket. Inte ressen
for denne liste var så stor, at den udkom
i bogform. At denne udgivelse så senere blev
forbudt, forhindrede ikke fremstillingen af et
stort antal piratkopier.

6. Ikke om søndagen
(M: Hans Jørgen Jensen / T: Epe; opt. 1946)
Erika Voigt

Fra Tivoli Revyen 1946, Teltet, Tivoli. Premieren
fandt sted den 25. maj, men først den
22. august trådte E.V: til, hvad der gaven
anmelder lejlighed til at kalde forestillingen
Tivoli Revyens 22. premiere. E.V:, der indtil da
havde optrådt i Fru Gerda Revyen, fremtrådte
her i Tivoli Revyen med de samme numre, som
tidligere bl.a. havde begejstret Lolland-Falster Folketidendes anm elder, der under overskriften
"Erika Voigt tog atter Nykøbing med
storm " fastslog, at det var E.V: som satt e sit
præg på revyens bedste del: "Et langvarigt stormend
e bifald hilste hendes entre - hvorefter
klapsalverne forstærkedes jævnt aftenen igennem
... Hun var revyens faste punkt - hver
gang den truede med at løbe ud i for megen
tynd og vitaminfatt ig lyrik, kom Erika susende
og gav os koncentreret kraft foder. Med stemme-
og hånd kraft bragte hun situationen op i
det plan , hvor man kun morer sig og ved, at det
bliver endnu sjovere."

7. Vi må ha' gang i gakkeIakkerne
(M: Erik Deneke / T: Epe; opt. 1947)
Erika Voigt

Fra Helsingør Revyen 1947 , Helsingør Sommerteater.
Efter befrielsens glædesrus fulgte
ikke straks de normale tilstande, man havde
håbet på. Det viste sig, at der var meget lang
vej igen med langsom og gradvis ophævelse
af rationering og restriktioner samt import af
eftertragtede forbrugsvarer. Dette kunne medføre
en utilfredshed, der bl.a. kom til udtryk
i arbejdsnedlæggelser og strejker. Først i 1952
blev fx kaffe og sukker almindelige købmandsvarer.

8. Nicolaj
(T: Epe / M: Ukendt, opt. 1947)
Carl Fisher

Fra Helsingør Revyen 1947, Helsingør Sommerteater.
Revyen, der i Helsingør havde undertitlen
"Det dejlige hjørne", blev som Nytårsrevy flyttet til Nygade Teatret, nu med titlen
"København-Helsingør". Her blev visen senere
overtaget af Hans W.

9. Den er så sød
(M: Hans Schreiber / T: Knud Pheiffer; opt. 1947)
Bodil Steen

Fra Fiffer Revyen 1947, Nygade Teatret. Som
"Striber på Strøget" blev revyen annonceret
både på teatrets facade, i dagspressens annoncer
og i programmet. Den store succes medførte
en omfattende Danmarksturne med særdeles
positive anmeldelser. Om denne vise skrev Lollandsposten
i Maribo: "Når man har hørt alle
mulige tilfældige refrænsangere og sangerinder
fremdrage den på den sædvanlige lirekassemåde,
er det velgørende også at høre , hvordan
det KAN gøres - når det gøres rigtigt. Bodil
Steen var netop så vittig, underfundig og sødt
charmerende beruset som den morsomme vise
byder - og så har hun en dejlig stemme, den
pige. Selv når hun hvisker allersagtest, kan hele
teatret høre det. Hun har en fremtid for sig."

10. Sig godda' til i mor'n
(M: Kai Ewans / T: Knud Pheiffer; opt. 1947)
Bodil Steen

Fra Fiffer Revyen 1947 "Striber på Strøget" ,
Nygade Teatret. Denne vises refræn var omkvædet
på revyens festlige finaleoptrin og skabt til
taktfast bifald under fremkaldelserne. Den store
succes medførte en omfattende Danmarksturne
med fine anmeldelser overalt. Ny Tid i Hjørring
giver B.S. følgende karakteristik: "Hun repræsenter ede humør, pep og alt mul igt andet
indenfor denne branche, og hendes viser, der
var morsomm e og kvikke, vakte bragende
bifald, som hun takkede for med et altfavn ene
forjættende blik. "

11. Tænk for 25 øre (Til brødres hjælp)
(M: & T:Schleisner, Schleisner og Schleisner; opt.1947)
Bodil Steen og Ole Monty

Fra Fiffer Revyen 1947, "Striber på Strøget",
Nygade Teatret. I Berlingske Aftenavis mente
anmelderen, at denne "Hymne til de betrængte
svenskere" var sommerens bedste revynummer,
"det bedste vi har set i mange år", og han fortsatte:
"Her er et af disse tossede indfald, som
københavnerne elsker at tage til deres hjerte.
Man er ikke i tvivl om , at Knud Pheiffer selv
har en fast hånd på revyen, men han har haft
en glimrende hjælper i den unge digtersøn, Tao
Michaelis, der er begyndt at syne i det danske
landskab som humorist." På scenen involverede
dette nummer i alt syv personer, hvoraf
Tao var den ene.

12. Det bedste lille sted i verden
(M: Kai Ewans / T: Knud Pheiffer; opt. 1947)
Jeanita Melin

Fra Fiffer Revyen 1947, "Striber på Strøget",
Nygade Teatret. "Melodien bliver uden tvivl
en af sommerens landeplager - den er allerede
godt på vej til det" , mente Frederiksborg Amts
Avis' anmelder, der fortsatte: "men i øvrigt er
titlen, når man taler om revyer, en udmærket
karakteristik af Fiffer Revyen. Knud Pheiffers første revy var god , den næste var fin, den i fjor
var endnu bedr e, men - revyen i år overgår sin e
forgænge re. Det bedste lille sted i den danske
revyverden er hos Pheiffer".

13. Phielselbach
(T: Knud Pheiffer; opt. 1947)
Ole Monty og Knud Pheiffer

Fra Fiffer Revyen 1947, "Striber på Strøget",
Nygade Teatret. Den elegant smokingklædte
"Hr. Pheiffert" og den mindre elegante
"Phieselbach" med lorgnetter og ramponeret
høj hat var i årevis et af de mest populære
komikerpar, ikke mindst på grund af deres
deltagelse i talrige radioudsendelser. Politikens
Harald Engberg karakteriserede parret som "en
statsinstitution til afsigelse af våde vitt igheder
og tørre bemærkninger, i en blanding så ingen
ved hvad og morer sig uhemmet."

14. Og derfor bli ' r den stående
(M: Ukendt! T: Epe og Poeten; opt. 1947)
Osvald Helmuth (Live-opt.)

Fra Dagmar Revyen 1947, Dagmar Teatret. 1
"Bogen om Osvald", udgivet på Stig Vendelkærs
forlag 1966 fortæller Epe:
Sammen med Poeten havde jeg skrevet , "Og
derfor bli ' r jeg stående -", som blev forelagt
ved stoffets aflevering som en herreterzet. hvor
en af herrerne skulle være Osvald . Efter jeg
havde sunget den foregivne terzet igennem
for de tre herrer, sagde jeg til Aage Stentoft
og Frede Skaarup: "Bed lige Osvald komme
ned alene. Han vil nemlig gerne synge den
vise solo. " De tvivlede begge, men da Osvald kom og blev spurgt, om han kunne tænke sig
at synge den alene, sagde han : "Ja, er 1 tossede .
Det er jo en topper ting. Den er lige til mig."
Melodien er den velken dte til "I skoven skulle
være gilde".

15. Det lille grønne land
(M: Amdi Riis / T: Poul Henningsen; opt.1947)
Liva Weel

Fra Tivoli Revyen 1947, Teltet i Tivoli. Dette
var Stig Lommers sidste teltrevy på den tidligere
danserestaurant Arenas grund. Det var
lidt af et eksperiment at engagere Liva, fordi
hun havde været væk fra scenen i længere tid på
grund af sygdom. Men nu havde hun genvundet
sin energi, mødte glad og veloplagt til prøverne
og fik succes ved premieren. Desværre
forhindrede en typografstrejke at succesen
blev af længere varighed, og det gik ud over
hendes selvtillid. Så meget at man begyndte at
frygte , at hun ikke kunne genvinde den. "Vi
var ved at miste det skarpeste våben, dansk
revy har ejet." Erindrede Poul Henningsen.

16. Det må man godt
(M: Amdi Riis / T: Poul Henningsen; opt.1947)
Liva Weel

Fra Tivoli Revyen 1947 , Teltet i Tivoli. (Liveopt.).
Den genvundne ytringsfrihed brugte
PH ikke mindst til at sige fra overfor udrensningens
hævnende karakter. 1 den voldsomme
debat , han dermed rejste , sagde han bl.a .: "Vi
kan ikke hos folkestemningen for tiden hente værdifulde forsvarsmidler for demokratiet."
Hermed mente han, at netop denne folkestemning
i sig selv byggede på det samme intolerante
menneskesyn som nazismen

17. Hvis man ikke havde lune
(M: Amdi Riis / T: Arvid Müller; opt. 1947)
Ludvig Brandstrup

Fra Tivoli Revyen 1947, Teltet i Tivoli; opt.
1947. (Live-opt.) Den særdeles populære
"Ludvig Fortand" med glimt i monoklen og
en bidsk satirisk spøg på læben blev undertiden
kritiseret for at give udtryk for en borgerlig
reaktionær holdning til tilværelsen. En
holdning, han unægtelig delte med så mange,
at man kunne mistænke ham for at dyrke den
bevidst for popularitetens skyld. Under alle
omstændigheder delte han med de fleste, og
på ægte vis, en meget dansk egenskab med sit
lune. Læg i øvrigt mærke til at hans præcise
diktion, som så ofte før nødvendiggør, at han
siger og ikke synger en tekst, der i øvrigt og på
ikke forbavsende vis handler om Karl Gerhard,
Skat, radio, storpolitik og hjemlige strejker.

18. Der er så hyggeligt i Klampenborg
(M: Sven Gyldmark / T: Rigoletto; opt. 1948)
Ib Schønberg

Fra Cirkus Revyen 1948, Teltet, Dyrehavsbakken.
Et Tribune-Show i 2 afdelinger blev
forestillingen benævnt, hvad der fik Berlingske
Tidendes Svend Kragh-Jacobsen til at gå ud fra,
at den store vise og den raffinerede tekst ikke
kunne være hovedsagen. Han medgav dog,
at: "Ib Schønberg mobiliserede urationerede mængder af sin mest overbevisende charme og
fik folk til at tro på, at sangen om Klampenborg
er god nok til at blive sommerens store
bakkesang. " Mens Social Demokratens Georg
Wiinblad skrev: "Forbavsende så dårligt stof
forfatterne har fundet .. . Ib Schønberg har
som hyggeonkel mas med at få en ny Klampenborg-
vals banket op."

19. Kys mig godnat
(M: Amdi Riis / T: Poul Sørensen; opt. 1948)
Osvald Helmuth

Fra Dagmar Revyen 1948, Dagmar Teatret.
Social Demokratens anmelder mente: "Det
var slet ikke teksten, det var udelukkende
ham. Hans markerings- og pointeringskunst,
hans komik og hans skikkelsesdannende evne
gik op i en højere enhed og gjorde visen til et
af hans mesterstykker."

Be the first to write a recommendation.


Please sign in or register to write a recommendation.

Label: Dacapo

Format: CD

Catalogue Number: DCCD 9821

Barcode: 730099982122

Release Date: November 2004

Digital booklet (pdf) available for download customers


A CC Music Store Solution