Katalognummer:  6.220649-50

Stregkode:  747313164967

Udgivelsesdato:  Jun 2014

Bevægende dansk dødsmesse

29 August 2014  Klassisk

Det er ikke hver dag, en dansk komponist udfordrer Mozart, Berlioz, Verdi og de andre guldrandede klassikere og skriver et latinsk requiem i fuld størrelse med solister, kor og orkester. Men det gjorde John Frandsen i 2010, med premiere ved en torsdagskoncert i 2013, og resultatet er både spændende og bevægende.

Det er de helt store emner som liv, død, fortabelse og trøst, det handler om i et requiem, og det kalder på musik med de store armbevægelser. Det får vi også her. John Frandsens musik John Frandsens musik folder sig ud bredt og farverigt, og den trækker på både de store traditioner og på modernismen i en righoldig blanding, som virker personlig og overbevisende. 'Kyrie'-satsen begynder i mørke og uro med klokkeklang og kirkelige associationer, og afslutningen 'In Paradisum' er, som det kunne forventes, præget af harpe, celeste og høje pigestemmer, men når udtryket skal ud i ekstremerne, som i "Dies Irae", kommer der stærkt uskønne, dissonante klange og korstemer, der gengiver de fortabtes hvisken og råb. Tenorens skælven i arien 'Tremens factus sum ego' og den skærende smukke altsolo 'Lacrymosa' med strygerakkompagnement er andre højdepunkter. Ind imellem høres også det klassiske 'Dies Irae' tema, som i mange skikkelser har gået igennem hele musikhistorien.

Med de talrige associationer til andre fortolkninger, teksten vækker. kan det næsten ikke undgås at forgængerne klinger med i baghovedet. Når afsnittet 'Pie Jesu' for eksempel begynder med en lyrisk sopransolo, går tankerne til Faurés og Duruflés requier, men det viser sig, at hos John Frandsen har afsnittet en helt anderledes, foruroligende undertone.

Ind imellem de latinske satser er der indføjet digte på dansk - ligesom Benjamin Britten indsatte engelsksprogede digte i sit 'War Requiem' - men med et sigte, der er meget forskelligt fra Brittens. Viserne til tekster af salmedigter Simon Grotrian, der synges rørende skrøbeligt af den færøske sanger Teitur, fungerer her som nutidige/protestantiske salmer i den universelle/katolske kontekst.

Det er et meget righoldigt værk med mange raffinerede detaljer, som man ikke når til bunds i ved nogle få gennemlytninger. Derfor er det godt at have denne indspilning, lavet i forbindelse med uropførelsen, så man kan fordybe sig yderligere i det.

DR SymfoniOrkestret, DR KoncertKoret og dirigenten Henrik Vagn Christensen løfter værket med stor kompetenceog indføling og har en stor andel i den smukke og vellykkede CD-udgivelse. Også solisterne, især de to damer, sporanen Sine Bundgaard og alten Andrea Pellegrini, gør en fin indsats i de krævende partier, og rocksangeren Teitur, hvis sange akkompagneres af et orgel af Per Salo, giver perspektiv og dybde med sin kortåndede, hudløse fortolkning af de indlagte Grotrian-sange.