English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi

Format:  CD

Katalognummer:  8.226593

Stregkode:  636943659328

Udgivelsesmåned:  Dec 2016

Periode:  Sent 20. århundrede, Sent 20. århundrede, 21. århundrede

Anmeldelse


EMP RMX 333 – a tribute to Else Marie Pade (1924-2016)

27 December 2016  Politiken
Henrik Friis
4/6 Hjerter

Da de danske elektronkomponisters åndelige bedstemor Else Marie Pade døde i januar, 92 år gammel, fik musikeren Henrik Marstal ideen at lade en række af de yngre kolleger og fans sende hende en hilsen - i form af et remix af hendes lille elektroniske stykke 'Etude' fra 1961.

Det er blevet til 11 virkelig lytteværdige stykker samlet på et album, der har vredet Pades værk i overraskende retninger.

Nogle er poppede og ligetil, nogle helt minimale og nøgterne, nogle er lige så avantgarde som Pades eget værk.

'ETUDE' havde, som det meste af Else Marie Pades elektroniske pionerarbejde, befundet sig helt uden for offentlighedens lys på trods af, at hun var en vigtig figur i europæisk musikliv i tresserne med Karlheinz Stockhausen som ven og samarbejdspartner.

De to arbejdede dengang på at skabe en helt ny slags musik ved at påvirke og undersøge lyde og deres egenskaber.

Og sådan en udforskning er 'Etude'.

Det 5 minutter og 33 sekunder lange stykke blev spillet i radioen i 1962, men det udkom først i 2008 som en ægte lille knaldperle af et stykke. Fordi det er sanseligt og gennemført stramt udført. Selv om 'Etude' mest af alt består af en række farvesvage støjklange og sinustoner, bliver det hurtigt til en fængslende affære af nærvær og fravær skabt af lyde sat op efter hinanden i sløjfer, der leger med hinandens ekko, volumen og impulser.

Marstal har selv bidraget med et stilfærdigt remix med den vante samarbejdspartner sangeren Anna Lidell, hvor forløbet er omdannet til to usammenhængende tilstande af puls og drømmende flader.

DE BEDSTE STYKKER på albummet er dem, der er lige så stramme som originalen.

Blandt minimalisterne er britiske Cristian Vogel, der skaber en imponerende lille rytmisk leg med små dele af Pades lyde.

Jonas Olesen dykker ned i digital støj og kolde toner og danner et smukt vinterligt lydlandskab - mens Jacob Kierkegaard lader små støjlyde flyve rundt i stilheden.

De kommer tæt på, flyver langt væk, forsvinder og dukker op med nye klange. Alt sammen tegnet i luften helt detaljeret.

I den mere dystre ende leverer SØS Gunver Ryberg lavmælt tekno. Som en mørk dystopi, der pulserer som de maskiner, Else Marie Pades støjlyde i gamle dage stammede fra. Og Bjørn Svin kreerer en tungt bølgende puls med stort vingefang, der slår fine slag ned igennem lydene. Et stykke, der stiger i intensitet og skaber en tranceagtig tilstand af metalliske klange og boblende processer.

Men der er også optimisme, humor og sanselighed at hente. Som Band Ane, der laver avantgarden om til lækker pop, eller improgruppen We like We, der, med spinkel strygerklang, hvisken og akustiske gengivelser af Pades elektronik, formulerer piblende følsomhed. Eller Sandra Boss, der tager en kvæk-lyd fra Pades Etude og laver en verden af rytmer og puls, som stiger og falder i intensitet. Så frøen helt konkret kommer til at leve.





A CC Music Store Solution