Katalognummer:  8.226568

Stregkode:  636943656822

Udgivelsesdato:  Jun 2012

Bent Lorentzen: Erotiske Hymner

01 September 2012  Klassisk

Et nærbillede af lyserødt kød i ubestemmelige folder og en vissen blomst er coverbilledet, der slår tonen an for Bent Lorentzens erotiske, spirituelle sange for orgel og bassanger - plus tre heftige orgelstykker. Det er dog ikke liret sex og orgelbrunst, der møder øret. Snarere søgen og melankoli. Sangcyklussen, der giver titlen til cd'en, er en sammenfletning af pietistiske digte af Adolf Brorson og Undrende Sansninger af Ole Sarvig. Men selvom teksterne taler om engle, der støder i frydsbasuner, glædesskrig, tæt åndedræt og tilstanden i en blodsskov, foregår alt i absolut lavt tempo, overtydelig ordudtale og med kun en meget lille del af orglets brusende muligheder i brug. Erotikken er ikke en enkel hengivelse. Hverken til Jesus, som hos Brorson, eller til et andet menneske, som hos Sarvig. Den er mørk og kompleks og kommer kun til udtryk som fortættet dramatik. Et karaktertræk man også mærker i cd'ens anden sangcyklus, 'Fire koralmotetter', hvor Lorentzen har dyrket kendte Brorsonmelodier som 'Her vil ties, her vil bies' og 'Far verden far vel'.

Der er meget mere gang i orgelstykkerne. 'Triplex' fra 1970'erne er en slags improvisation med heftige klange over en grafik tegnet af Lorentzen. Fra pibernes hule dybder til de glasklare højder. I stykket 'Flamma' er de vilde orgelklange suppleret af syret slagtøj med buldrende trommeskind og tindrende klokker, mens 'Saturnus' som det eneste sted på cd'en viser en lidt mere munter, legende attitude ind imellem alt det alvorstyngede. 77-årige Lorentzen kan normalt forvalte følelserne i hele musikkens spektrum, men denne cd holder altså et skarpt fokus på den storladne tyngde - det meste af vejen.