Stregkode:  636943653029

Udgivelsesdato:  Jan 2010

getString

01 May 2010  Klassisk
Jens Povlsen
4 Stars
Det var den amerikanske avantgardist og lydmager John Cage, der i sin tid bad os alle sammen om at lytte til alverdens lyde med nye, friske musikører. På 'getString'-cd'en er Cages bøn i den grad blevet hørt. Af fem yngre danske komponister, en enkelt remixer og så en fermt spillende strygekvartet, den polske Silesian String Quartet. Det er nogle af den danske talentmasses mest lovende komponister, der her sætter af med en cd dedikeret til kongegenren inden for kammermusikken - strygekvartetten, den som komponisterne skal kendes på. Og det bliver den næste generation da også. Ganske let endda, for komponisthåndfulden stabler lydlandskaber på benene, der er ligeså forskellige, som de er enslydende i deres ubetingende ønske om at grave sig endnu længere ned i den klassiske firestemmige strygerlyd.

De fem hiver med den største iver lytteren ind i musikalske universer, hvor de melodiske linjer er få, spørgsmålstegnene mange og detaljerigdommen bemærkelsesværdig stor. Det er så afgjort lyden, det handler om her. Ikke melodier - dem har de næsten gemt væk. Men pludselige stemningsskift, skævvredne linjer og knirkende manøvrer i hobevis. Ind imellem den farverige musik får man som mellemlægspapir en række små lydspor. Skabt af remixeren Morten Riis ud fra det materiale, man lige har hørt. Og det er her, sammenhængen bliver leveret på cd'en, der uden lydbidderne ville stritte i alle retninger. I stedet er den helstøbt og delikat i sit velformede lydbillede. Især er det en oplevelse at lægge ører til de glidende, næsten sæbeindsmurte linjer, som Silesian-kvartetten så smukt forløser i Jens Voigt-Lunds 'Circuitous, Mountains'. Eller de krasse kvaliteter kvartetten får frem i Jexper Holmens finurlige støjsender af en strygekvartet, 'Intend/Ascend'.

Alligevel er tålmodighed en dyd for cd'en. For at elske de mange prøver på ungt dansk talent blot ved første gennemlytning er svært. Og dog er det fra første færd ikke helt umuligt at føle sig draget af de mange mærkværdigheder, Silesian-kvartetten hovedkulds kastes ud i. Til gengæld betaler genhøret sig, for dér bliver man mødt af en herlig legesyge og myriader af spidsfindigheder lige til at gå på opdagelse i. Med sine nye, glade ører.