Katalognummer:  8.226121

Stregkode:  636943612125

Udgivelsesmåned:  Jun 2015

Thomas Kingo's Sacred Song Books

08 July 2015  Kristeligt Dagblad
Her er en cd, enhver med interesse for dansk salmedigtning i almindelighed og Thomas Kingo i særdeleshed må være opsat på at få fingre i. Et nystartet ensemble med navnet Phemius Consort tager nemlig den gamle digter under kærlig og bundmusikalsk behandling.

"Kingo uden puds" har bassangeren Jakob Bloch Jespersen kaldt projektet. Sammen med Allan Rasmussen, der til daglig er organist ved Frederiksberg Kirke, er han manden bag det nye ensemble, der i øvrigt består af velrenommerede musikere, ikke mindst fra Concerto Copenhagen. Særlig hædrende omtaler fortjener svenskeren Fredrik Bock, der på denne indspilning spiller både lut, teorbe (gammelt generalbasinstrument) og barokguitar. Det forringer ikke pladens musikalske niveau, at man behændigt har inddraget komponister som Lully og Buxtehude.

I dag kender vi navnlig Thomas Kingos salmer fra gudstjenester i den danske folkekirke. Men i virkeligheden er populære salmer som "Sorrig og glæde" og "Rind nu op i Jesu navn" skrevet til andagt i hjemmet og familien. Salmer, som skulle styrke den kristne tro hos den enkelte dansker - og vel at mærke på modersmålet. Det såkaldte Aandelige Siunge-Koor så dagens lys over to omgange, i henholdsvis 1674 og 1681.

Det gennemtænkte arrangement af disse værker, som i den medfølgende booklet med rette betegnes som "et musikalsk kludetæppe" (opfat det som en ros), rummer en række af Kingos mest kendte salmer, heriblandt "Rind nu op i Jesu navn", "Vågn op og slå på dine strenge" samt "Sorrig og glæde de vandre til hobe". Jakob Bloch Jespersen og sopranen Else Torp har fordelt numrene nogenlunde ligeligt imellem sig, idet de dog synger sammen i "Tak, Jesus, Sjælens Hyrde god".

Den omtalte booklet rummer ud over alle tekster også et par tankevækkende artikler af Erik Norman Svendsen og Erik A. Nielsen.