English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi

Format:  CD

Katalognummer:  8.226117-18

Stregkode:  636943611722

Udgivelsesmåned:  Sep 2015

Periode:  21. århundrede

Anmeldelse


LARS MØLLER: ReWrite of Spring

25 September 2015  Århus Stifttidende
Ole Straarup
5/6 Stars
Komponister har til alle tider ladet sig inspirere af andres musik, og historien byder på et væld af forskellige resultater heraf - rækkende fra direkte kopi til sofistikerede bearbejdelser, fra variationsteknikker til mere ugennemskuelige metamorfoser, fra spejlinger til atomiseringer, kunne man sige.

På instrumentationssiden kan man gå fra småt til stort og omvendt, fra klaver til orkester, fra rockgruppe til klaver, fra sang til strygekvartet og - fra symfoniorkester til bigband.

Det sidste er tilfældet i Lars Møllers værk »ReWrite of Spring«. Udgangspunktet er komponistens optagethed af Igor Stravinskys musik og, som titlen antyder, især dennes »Le Sacre du Printemps« (The Rite of Spring), uropført i Paris 1913 med stor skandale og til komponistens vrede: »Jeg forlod salen i raseri og har aldrig siden været så vred. Jeg kendte musikken så godt; jeg elskede den og kunne ikke forstå, hvorfor folk, som endnu ikke havde hørt den, ønskede at protestere på forhånd«.

Værket i to versioner
Om musikken siger Stravinsky: »Jeg arbejdede ikke efter et system i »Le Sacre du Printemps«, ingen teori. Jeg havde kun mit øre til hjælp; jeg hørte, og jeg skrev, hvad jeg hørte«. Om sin musik siger Lars Møller: »Jeg har brugt nogle byggesten fra Le Sacre og lavet nogle nedslag i Stravinskys univers. Jeg har ikke tænkt musikken i relation til værkets oprindelige drama, men alligevel er den blevet meget dramatisk«. Se, det er jo interessant, når man har lyttet til Lars Møllers musik, som kommer i to udgaver, en live-og en studieversion, der er meget forskellige - også i deres mere eller mindre tydelige referencer til Stravinskys værk.
Sidstnævnte er, forstå mig ret, ens hver gang (partiturmusik), mens Lars Møllers er forskelligt hver gang (partitur-jazz med indlagt improvisation).

Diskrete direkte citater
Det er rigtigt, at »ReWrite of Spring« for det meste refererer til Stravinskys univers frem for at citere helt konkret.
Man kan i passager høre en inspiration fra forskellige rytmer og klange, mens det melodiske er ren antydning - bortset fra liveoptagelsens Introduction, der på smukt stemningssættende vis parafraserer Stravinskys berømte fagotmelodi og sætter scene.
Derefter går der (undskyld udtrykket) moderne bigband i den. I studieversionen er denne eneste klare Sacre-reference slet ikke med.
Lars Møller er en meget dygtig og idérig komponist og arrangør, og det er en fin oplevelse at lytte til hans Re-Write-musik.
Jeg ved ikke, om han har frygtet at komme for tæt på et harmoniorkesterarrangement af Sacre og derfor har skruet næsten helt ned for direkte citater eller iørefaldende referencer.
For mig ville det ikke have gjort noget med mere af dét.

Høj klasse
Møllers værk har en spilletid på mellem 36 og 46 minutter, så der er rigelig plads til også at få vist, hvad de professionelle musikere og solisterne David Liebman og Marilyn Mazur kan: Groovet, improvisationerne, præcisionen, slagkraften, dynamikken, soloerne og alt det andet, sådan en herlig bigband-maskine rummer mulighed for. Og som til fulde demonstreres, nok bedst i studieversionen, hvor man har haft mulighed for at kæle for balance og klang og har kunnet tage ting om.
Flot orkester-og solistspil. Høj klasse i branchen, som man kan glæde sig, men ikke blive forarget over.




A CC Music Store Solution