English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi
e-maerket

Format:  CD

Katalognummer:  8.226093

Stregkode:  636943609323

Udgivelsesdato:  Mar 2010

Periode:  Barok

Anmeldelse


Heinrich Schütz: Die Sieben Worte; Johannes-Passion

24 March 2010  Politiken
Henrik Friis
5/6 Hjerter

Enkel musik løftede sig midt i bibelcitater

Ars Nova fortsatte deres Schütz-projekt med en Matthæus-passion blottet for effekter og show.

KONCERT- OG CD-ANMELDELSE

Den renskurede, protestantiske påskelidelse ramte Garnisons Kirkes hvidkalkede vægge i en grad, man troede, var løgn.

Det var ganske enkelt utroligt, at de messende ordstrømme vekslende mellem Jesus og Evangelisten, der i lang tid var det eneste, der klingede, kunne udgøre et musikværk.

Uden harmoniske fundamenter, uden effekter, uden afvigelser fra den rene bibeltekst og stort set uden forsøg på kunstnerisk forførelse.

Sjælden bibelrecitation
Selv om den tyske 1600-tals komponist Heinrich Schütz' musik er en dybt rodfæstet del af den danske protestantiske kirkemusikkultur - han var bl.a. ansat i 11 år ved Christian IV's hof - så er hans passionsværker uendelig langt fra dagens underholdningskultur.

Ikke spor irrelevante. Bare musik i en glemt boldgade, hvis reminiscenser bedst genfindes i gudstjenester med præster, der stadig kan messe.

Torsdagens sjældne livtag med Matthæus-passionen var bestemt en anderledes oplevelse af bibelrecitation. Iscenesat som en fuldstændig straight story med bibelcitater udsunget af enkelte solister og et kor, der en sjælden gang brød ind som folkemængde, disciple eller ypperstepræster.

Men midt i askesen løftede musikken sig igen og igen på minimalistisk vis med overraskende små klanglige detaljer og konstante livgivende variationer.

 

Sødmælks- og rugbrødsstemmer
De to altdominerende hovedpersoner - engelske Julian Podger som Matthæus i tenorskikkelse og den unge bas Jakob Bloch Jespersen som den korsfæstede selv - havde så meget indbygget dramatisk overskud, at selv meget små indsatser fungerede.

Og så listede Paul Hillier som musikalsk leder en langsomt stigende, mere og mere mættet intensitet ind i korstykkerne, så det afsluttende stille stykke, begrædende døden på korset, blev en knugende og ultra enkel kulmination på den timelange passion.

Som kor leverede både Ars Novas kvinder og mænd minutiøs og nænsomt balanceret behandling af strømmen af sødmælks- og rugbrødsstemmer - som Poul Borum i sin tid poetisk indrammede Schütz' musik - og det lover godt for den kommende indspilning af værket.

 

Cd'ens perfektion
Den cd bliver det tredje skud i Ars Novas ambitiøse Schütz-raket med alle hans dramatiske historier.

Den anden, 'Johannes-passionen', er lige landet i butikkerne, og det er torsdagens enkelhed om igen - bare endnu mere perfektioneret med cd'ens muligheder for klip og miks. Solisterne er cirka de samme, men med Adam Riis som evangelisten, men det er ikke et tilbageskridt.

I det store og svimlende atmosfæriske kirkerum blander de ligefremme stemmer sig til et væv af dybt interessante linjer, som med millimeter slår torsdagens live-oplevelse.

Desuden rummer udgivelsen nok så væsentligt et stykke heftigt pebret kød til påskemåltidet i form af værket 'De syv ord'. Her er sangernes reciterende evighed tilsat et orgel, to gamber og nogle barokblæsere som klangligt krydderi til stemmerne i de 11 fintslebne to-minutters satser.

På den måde bliver de 20 minutter til en støt skridende, salmeagtig verden skrevet hen over Jesus' syv sætninger på korset plus et par mellemstykker, en intro og en konklusion.


Ind til benet
Det er altid J.S. Bachs passioner, man hører i påsken. Værker, der emmer af farver og Bachs evne til at stoppe op i teksten og illustrere vigtige passager med alle mulige effekter.

Schütz' musik er meget mere ind til benet, og på den måde skræmmende direkte.

Der er ingenting at dække sig bag som sanger, og spørgsmålet er, hvor mange andre i landet end Ars Nova, der overhovedet kan løfte det projekt?





A CC Music Store Solution