Katalognummer:  8.226093

Stregkode:  636943609323

Udgivelsesdato:  Mar 2010

Heinrich Schütz: Die Sieben Worte; Johannes-Passion

18 April 2010  Dansk Musik Tidsskrift
Mette Stig Nielsen

Vokalgruppen Ars Nova Copenhagen er nået til den tredje i en serie på fire cd'er med musik af Heinrich Schütz (1585-1672), som i to kortere perioder var ansat ved Christian den fjerdes hof. Serien præsenterer Schütz' passioner og oratorier, de fleste komponeret i Dresden, hvor Schütz var hofkapelmester. Den nye CD indeholder Jesu syv ord på korset (før 1658) samt Johannes passionen (1666). Schütz brugte nogle af sine sidste år i Dresden på at komponere i alt tre passioner med udgangspunkt i Luthers tyske bibeloversættelse.

Schütz gør passionsfortællingen levende med uforlignelig sensitivitet. Det sker i en blanding af enstemmige deklamatoriske solopartier og polyfone dramatiske kor, som jøder, folkeskaren, krigsknægte, ypperstepræster og menigheden tager del i. Det er ren vokalmusik, som med næsten minimalistiske virkemidler forkynder langfredagens sceneri på en måde, der går ind til benet. Sangerne synger deres replikker og evangelistens beretningen helt a capella indenfor et ret begrænset toneomfang, og dog udfoldes et væv af musikalske linier.

De hævngerrigt råbende folkemængder beskrives af dramatiske, tætte og imitatoriske korindslag. Det danner virkningsfulde kontraster til evangelistens, Jesu, Pilatus' og de andre personers beretning og replikker. Forløbet er stramt komponeret og med stigende intensitet indtil slutkoret, der er udformet som en motet, befriet for andet udtryk end det rent musikalske.

Adam Ries er en smukt syngende evangelist, der er i stand til at bruge tempo, rytme, dynamik og pauser til at levendegøre teksten, som han i øvrigt artikulerer på forbilledligt tysk. Jakob Bloch Jespersen synger Jesu ord med en varm og fyldig bas, behersket neutralt. De øvrige solister fylder deres roller ud, så de bliver nærværende. Koret synger fremragende, man må beundre den sikre intonation der præger hele det musikalske forløb og især de enstemmige partier. Paul Hillier må have æren for den intense timing, der forløser hele værket. Stilheden i de længere og længere pauser mod slutningen forstærker oplevelsen. Det samme gælder den fornemmelse af et akustisk og scenisk rum, som er indbygget i lydoptagelsen.

Jesu syv ord på korset er komponeret tidligere og adskiller sig fra de tre passioner ved, at solosang og kor på denne indspilning ledsages af orgel, to viola da gambaer og tre renæssance/barok basuner.

Det er simpelthen dejlig musik at lytte til, både sang og instrumenter klinger blidt og smukt, og de gamle instrumenter tilfører denne musik en meget ren og egenartet lyd.

Man kan nærlytte og glæde sig over mange detaljer, som f. eks. udformningen af Jesu ord: "Mich dürstet!" Her får musikken en uventet kromatisk, melodisk farvning, i modsætning til "Es ist vollbracht", hvor melodilinjen bliver afsluttet med en opadgående durskala, der ender på grundtonen.

Det er flot at Dacapo kan udgive denne serie med et dansk ensemble, der kan skabe en så sublim oplevelse.

Af Mette Stig Nielsen

18.04.2010