English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi
e-maerket

Format:  CD

Katalognummer:  8.226090

Stregkode:  636943609026

Udgivelsesdato:  Mar 2016

Periode:  21. århundrede, 21. århundrede, Romantik

Anmeldelse


HANS ABRAHAMSEN: Værker for blæserkvintet

13 April 2016  Kristeligt Dagblad
Peter Dürrfeld
4/6 Stars
Ensemble MidtVest har eksisteret siden 2002 og har hjemmebane i koncertsalen på kunstmuseet HEART (Herning Museum of Contemporary Art). Nogle af musikerne - blæserne Charlotte Norholt (fløjte), Peter Kirstein og Peter Facer (obo), Tommaso Lonquich (klarinet), Yavor Petkov (fagot) samt Neil Page (horn) - har netop for Dacapo indspillet en cd med diverse blæsermusik af Hans Abrahamsen, årgang 1952 og en af Danmarks førende komponister.

De to første værker er Abrahamsens egne. Vi får " Landskaber" fra 1972, et ungdomsværk i tre korte satser med en samlet varighed på lidt over syv minutter. Det er minimalistisk kunst, kønt og stemningsfuldt. Abrahamsens " Walden" (også kaldet blæserkvintet nr. 2) er fra 1978 og med sine fire satser tre et halvt minut længere. Her har musikken en lyrisk-afsøgende karakter og krones med en vittig, diverterende sats på lige under ét minut.

Abrahamsen har også ry for at være en mester i orkestreringens vanskelige kunst. Det rummer den nye skive to prægnante eksempler på. I Robert Schumanns indtagende klaversuite " Kinderszenen" (Børnescener) fra 1838, som Abrahamsen i 2008 har arrangeret for blæserkvintet, gælder det i højeste grad for de fem musikere om at være " let på tå", hvis ikke det troskyldigtbarnlige i værket skal gå tabt. Det lykkes fint for Ensemble MidtVest, og man glemmer ligefrem at savne den oprindelige klaverversion. 

Noget mere udfordrende har det måske været at omsætte Maurice Ravels orkesterversion af " Le Tombeau de Couperin" fra 1919 til blæsermusik. Abhrahamsen gjorde forsøget tilbage i 1989, men opgaven har været lidt tricky. Ravels komponerede i første omgang værket som en klaversuite, tilegnet venner og brødre, der havde måttet lade livet under Første Verdenskrig, og først derefter fulgte den (noget forkortede) orkesterversion, som Abrahamsens et kvarter lange udgave bygger på. Der er ikke så lidt fransk esprit over denne musik, der tydeligvis også har rødder i barokkens traditioner for orkestersuiter, som man kender den fra Bach, Händel og Telemann.

Alt i alt absolut en anbefalelsesværdig skive.



A CC Music Store Solution