Stregkode:  636943606223

Udgivelsesdato:  Dec 2012

Bo Holten: Venus' hjul

06 May 2013  Klassisk
Andrew Mellor

SANG OG TEKST I SMUK FORENING

I foråret blev publikum i London mindet om Bo Holtens distinkte talent. Det skete ved en koncert med nordisk kormusik med BBC Singers, som Holten tidligere har været førstedirigent for. Efter musik først af Nørgård, Salonen og Rautavaara syntes Holtens musik at "ånde" anderledes - ikke mindre udfordrende, men skrevet så bevidst for korstemmer, at sangerne slappede af med det, som når en pianist spiller Chopin.

Efter at have sagt farvel til BBC Singers tilbragte Holten tre år med det tilsvarende ensemble i Bruxelles. Det Flamske Radiokor er en anelse smidigere end dets BBC-modstykke, generelt mindre tunge, men ikke lige så teknisk dygtige. Det flamske kor har heller ikke det rene og lysende miks som Holtens eget vokalensemble, Musica Ficta.

Det er relevant at nævne på grund af Holtens styrke til at skrive for specifikke stemmer. 'Handel with Care' er et påfaldende stykke, hvor han indfanger den emotionelle tyngde, der gemmer sig under videnskabelige prosaskrifter af Charles Darwin. Det er skræddersyet til korets solister og dets sans for rytme, og denne fremførelse føles stilmæssigt helt rigtig. I 'Cantigas d'Amigo', skrevet til Skt. Annæ Pigekor, er det modsatte tilfældet: Musikken blev komponeret til et stort antal unge stemmer. Holtens evne til både at ramme tekstens geografi (Portugal) og tid (middelalder) er bemærkelsesværdig, men musikken falder ikke helt i hak med et lille ensemble med store, trænede stemmer.

Der er et par hidtil uindspillede perler på cd'en, der udføres engageret og dygtigt af koret under Holtens ledelse. Hans 'To romerske elegier' efter Goethe har wagnersk bredde og effekt, og hans tonesætning af 'Salme 23' refererer til den polyfone tradition som andre gejstlige værker af Holten - kantede og behagelige på samme tid. Ud af en lignede åre synes Carl Nielsens sene sæt af tre motetter at kigge ham over skulderen i den intense polyfoni i 'Venus'Wheel'. At have en solostemme til at synge denne ganske personlige tekst virker bedst i den midterste sang, 'Aprili tempore', som kollapser i en udmattet spiral på vej mod stilhed. Der er ikke mange nulevende komponister, der formår at arbejde med teksten med en sådan naturlig brillans.