Katalognummer:  8.226058

Stregkode:  636943605820

Udgivelsesdato:  Oct 2009

Heinrich Schütz: Weinachtshistorie; Auferstehungshistorie

01 February 2010  Klassisk
5 Stars
 Den tyske komponist Heinrich Schütz havde helt særlige forbindelser til Danmark. I perioden 1633 til 1644 var han i København i flere omgange inviteret af den musikglade kong Christian 4. Derfor er det naturligt for et dansk pladeselskab at udgive musik af Schütz - især fordi de to "historier", som forløberne for oratorierne hed hos Schütz, måske har rødder i en tysk teolog, der omkring 1530 havde til opgave at organisere den danske kirke efter lutherske principper. Det var Johannes Bugenhagen, der også skrev bibelske fortællinger, som Schütz små 100 år senere brugte til sine "historier".

'Weinachtshistorie' og 'Auferstehungshistorie' er to musikalske iklædninger af fortællingerne om Jesu fødsel og opstandelse - sidstnævnte altså en passionshistorie, som vi senere støder på den hos J.S. Bach. Schütz' to værker er meget forskellige i udtryk. 'Weinachtshistorie' forløber let og lykkelig i en vekslen mellem historiefortællingen sunget af en tenor og kommentarer af en engel og af Herodes. For selvom julehistorien er præget af glædesbudskabet om Jesu fødsel, så får flugten til Egypten, mordene på alle drengebørnene og hjemkomsten sin egen helt centrale placering. Selvom disse hændelser er ladet med drama, bliver de fortalt så fromt og inderligt, som netop evangelierne blev det i den lutheranske kirke på dette tidspunkt - endda med en understregning af smerten selv i det glade julebudskab. Schütz gør flittig brug af de såkaldte seufzer-figurer, der imiterer klagelyde og illustrerer sorg.

Alt dette står lysende klart i denne produktion, hvor Ars Nova og Concerto Copenhagen har fundet sammen under Paul Hilliers kompetente ledelse. Netop klarheden er vigtig, hvis den helt særlige intime stemning i Schütz' musik virkelig skal formidles. De musikalske bibelfortællinger står som direkte budskaber til den enkelte i en grad, som ikke engang Buxtehude og Bach siden dyrkede. Schütz havde en enestående evne til at samle inspiration fra italiensk og hollandsk stil i sin musik.

I 'Auferstehungshistorie' er det sorgfulde endnu mere fremtrædende, selvom budskabet i virkeligheden er båret af både håb og lys. Samtidig er stilen mere ekspressiv og fabulerende, og præcis disse nuancer bliver ganske tydelige i Paul Hilliers direktion, hvor han naturligt fokuserer på ordet, som det synges. Ordet som har førsterang i Schütz' musik. De sanglige præstationer er smukke ikke mindst med de to evangelister Adam Riis og Johan Linderoth i spidsen. Det er en indspilning, som lægger op til en fordybelse i budskaber og bibelfortællinger, som ellers ikke hører hverdagen til.