Udgivelsesdato:  Mar 2011

Svend Erik Tarp: Klaverværker

12 May 2011  Politiken
5/6 Hjerter

KLAVERET IFØLGE TARP

Der er så meget anden dansk klavermusik end Carl Nielsens. To nye cd'er åbner store, nærmest glemte verdener af vellyd og originalitet.

Rued Langgaard kender nogle sikkert som den sære komponist, der blev forvist fra det gode selskab i København. Ham der måtte skrive sine mange forvitrede, romantiske symfonier under vanvittige titler i Ribe. Som regel til skrivebordsskuffen. Navnet Svend Erik Tarp siger formentlig endnu færre noget som helst. Dansk klavermusik handler som oftest om Carl Nielsen, men hvorfor egentlig? Tarp og Langgaard er hovedpersoner på et par rigtig interessante cd-udgivelser - og den ukendte Tarp, der døde i 1994 som 86-årig med en glorværdig karriere bag sig som administrator i musiklivet, vinder den lille klaverkonkurrence med en perlerække af enkle og rigtig smukke små stykker.

Det er den herboende australske pianist Tonya Lemoh, der via sit virke som klaverlærer på Københavns Universitet er snublet over Tarps noder og har gravet en stak frem, der så absolut har trængt til et par kærlige hænder. Stykkerne spænder fra Tarps pure ungdom som franskinspireret klanginteresseret komponistspire i slutningen af 1920' erne til midt i 1950' erne, hvor han havde etableret sig i musiklivet som tonesætter. Med fokus på klarhed, rytmisk fremdrift og svimlende lette teksturer. De 25 små miniatureagtige satser fordeler sig over 5 værker med hele farvepaletten i spil.

Tarp var ingen nybryder i gængs forstand. Klavermusikken er hverken eksperimenterende avantgardistisk eller hårdkogt modernistisk. De mange miniaturer er særegne og fuldstændig klare i ideerne, uanset om kernen er en lille sværmerisk melodi eller et hamrende rytmisk motiv. Og Lemoh er dejligt modsigelsesfri i fortolkningerne, så enhver kan mærke og forstå, hvad musikken handler om. De små former bliver alle sammen til fortællinger i mikroformat, der som små digte lever et par minutter i en stemning og forsvinder igen.

39-årige Lemoh har i en del år balanceret mellem en tilværelse som klaversolist og klaverpædagog med en snart aldrende cd med Niels Viggo Bentzons klavermusik og en med østrigeren Joseph Marx' fra 2008 bag sig - plus en række opgaver med danske orkestre. Men med Tarps musik in mente kunne det være godt for alle parter, om solistkarrieren fik et skub.

(...)

Denne tekst er et uddrag af en dobbeltanmeldelse. Omtalen af Rued Langgaards Klaverværker Vol. 2 kan læses her: http://www.dacapo-records.dk/da/review-6220565--rued-langgaard--piano-works-vol-2--politiken.aspx