Katalognummer:  8.226052

Stregkode:  636943608821

Udgivelsesdato:  May 2011

Anders Koppel: Koncerter

15 June 2011  Kristeligt Dagblad

Koncerter for harpe, fløjte ... og tuba

Det er sjældent, at en nulevende dansk komponist får udgivet to cd'er samtidig på det nationale pladeselskab Dacapo, som det er tilfældet nu med Anders Koppel. Ovenfor anprises udgivelsen af hans strygekvartetter, og her gælder det tre koncerter indspillet af Aalborg Symfoniorkester under Matthias Aeschbachers ledelse.

Der er tale om originale musikalske sammensætninger, der dog har deres tydelige grund i traditionelt klassiske strukturer. Det gælder først og fremmest hans Sinfonia concertante for violin, bratsch, klarinet, fagot og orkester. Som i strygekvartetterne er det det legende, umiddelbart fængende, man lægger mærke til, men også en nysgerrighed efter at afprøve grænserne for, hvor rytmisk levende en leg der kan skabes mellem instrumenterne. Energien og fremdriften er således mærkbart i højsædet i de to ydersatser, der omkranser den drømmende smukke largo.

Koncert for fløjte, harpe og orkester
rummer på den anden side landlig idyl, forfinede klange og en perlende musikalsk retorik, der på intet tidspunkt kradser i sjælen, men lægger sig som en smuk organisk hinde om den. Det er i øvrigt musik, hvor melodierne er drysset ud med lind hånd, og især den lange pastorale er et fund. Knap så begejstret er jeg for Koncert for tuba og orkester, der ikke rummer samme mængde overraskelsesmomenter og sindrige instrumentering, som de to andre koncerter på cd'en. Tubaen er måske heller ikke det mest velegnede soloinstrument, selvom det bogstavelig talt er et frisk pust, at Koppel har skrevet en koncert for det dybeste blæseinstrument, der findes. Mattias Johansson formår ellers også at lade sit instrument med fint afmålt poesi, men orkesterstemmen er ikke hele vejen igennem lige interessant. Men der er så mange musikalske guldkorn også på denne udgivelse, at man som nysgerrig lytter bør unde sig selv et bekendtskab med disse koncerter.