Katalognummer:  8.224702

Stregkode:  747313690220

Udgivelsesdato:  Feb 2005

Tage Nielsen: Orkesterværker

04 August 2005  Politiken

Følsom ironiker

DET MESTE af dette har været indspillet før, men ikke smukkere end her. Tage Nielsen (1929-2003) hørte til den sjældne type komponister, der hellere skriver et værk mindre end noget, der kunne virke overflødigt. Han fattede sig i korthed, gentog aldrig sig selv og forenede intellektuel skarphed og teknisk elegance med ubestikkelig oprigtighed, en fin lyrisk sans og en underspillet ironi: Han komponerede, fordi han havde noget at sige, og slog sig ikke til tåls med en uklar formulering. Stilistisk var han noget af en kamæleon og havde, som flere værker på denne plade viser, smag for citater og associationer: Gennem 'Den magiske have's berusende klangdufte klinger Wagners 'Tristan'-forspil og Schönbergs Verklärte Nacht; i den tragisk farvede Passacaglia strejfer vage ekkoer af Bartóks 3. klaverkoncert og koralerne fra Alban Bergs violinkoncert om i en em af Messiaen; 'Retrospect' lyder som en selvciterende collage, og operafragmentet 'Scene med barnet' bygger på en sonate af Scarlatti.

Der er altså meget at hente i disse nyindspilninger med deres rene, men delikate farver og detaljer, meningsfulde gestik og timing. Thorel trænger ind bag tonerne og finder havens flimrende drømmesyner, passacagliaens patos og den mystiske fortælling bag soloklaverets og kammerorkestrets uforenelige lag i Konzertstück. Fragmenterne af operaen Latter i mørket er drastisk og raffineret billedskabende, stilistisk uforudsigelig musik med både filmgys og bevidst vulgær humor. Mere folkelig blev den aristokratiske komponist aldrig. Operaen hører til de bedste danske i årtier, og en komplet indspilning er stærkt savnet.