Stregkode:  636943120118

Udgivelsesdato:  Oct 2013

Periode:  Klassik

W.A. Mozart: 45 Symphonies

17 December 2013  Information
Valdemar Lønsted

Det er ret beset mirakuløst. Et gennemsnitligt dansk kammerorkester underskriver en pagt med en jødiskungarsk troldmand og på lidt mere end et dusin år skaber de ved hårdt arbejde og gensidig inspiration et veritabelt dream team i den måske vanskeligste af alle discipliner, nemlig Mozarts musik.
Manden med tryllestaven: Adam Fischer, hans lærlinge: DR's Underholdningsorkester eller Danish National Chamber Orchestra. Nu foreligger boksen med de samlede frugter af deres værkstedsarbejde, 45 symfonier af Wolfgang Amadeus Mozart fordelt på 12 cd'er og indspillet i løbet af syv år. Og hvor skal man dog begynde og ende i lovprisningen af denne overflødighed?

De fleste af symfonierne er ukendte barndoms-og ungdomsværker, kun de sidste fra nr. 35 til 41 stammer fra Mozarts sidste gyldne årti i Wien. Projektet har med andre ord taget form som en opdagelsesrejse i egentlig forstand, og i ganske særlig grad fordi Adam Fischer og hans musikere er gået til den enkelte symfoni, som var den et i sig selv enestående artefakt. Alt hvad der kunne smage af nedladende rutine over for begynderværkerne er bortdømt. Kodeordene er vovemod, fantasi og mangfoldighed.Man fornemmer, at hver linje i melodi, mellemstemme eller bas er blevet afprøvet igen og igen for at fremlokke og forfine dens specifikke karakter. Og derefter føjet til en sammenhængende strøm med åbne spjæld ind til følelseslivets afkroge. Denne ophidsende, hviskende, jublende, grædende og elektrificerede Mozart-klang har formodentlig ikke sin lige nogen steder på kloden, så derfor får du, kære læser, dette imperativ i en omskrivning af Kierkegaards berømte replik: Hør, hør, hør Fischers Mozart!.