Katalognummer:  6.220575

Stregkode:  747313157563

Udgivelsesdato:  Mar 2012

Rued Langgaard: Strygekvartetter vol. 1

01 May 2012  KLASSISK
Jens Cornelius

Rued Langgaards strygekvartetter stammer fra tiden omkring 1.Verdenskrig, der var den afgørende fase af hans liv. Her hører man en brændende kreativ omgang med de mest forskelligartede udtryk, men som værkrække er kvartetterne mere konsistente end Langgaards ellers så utrolige, men forvirrende symfonier.

Pladeselskabet Dacapo har valgt den unge Nightingale String Quartet til en ny komplet Langgaard-kvartetserie, og fornuftigt nok lægger man ud med de relativt bedst kendte værker. Den 3. Strygekvartet fra 1924 er et mesterværk, måske den mest originale danske strygekvartet nogensinde. Ironi, vovemod og fortvivlelse følges ad i de fire satser, der er ekstreme på hver deres måde.Sikke en inspiration Langgaard kunne gribes af - musikken blev skrevet på en uge! Men også 2. Kvartet fra 1918 er et mesterværk. Bemærkelsesværdig for sin sats BortkørendeTog; et futuristisk stykke, der typisk nok efterfølges af statiske aftenstemninger. Som modvægt til eksperimenterne rummer cd'en også den pastorale Strygekvartet nr. 6 og et variationsværk over salmen Mig hjertelig nu længes(= Befal du dine veje), tæt på tysk senromantik a la Max Reger.

Alle fire værker var med på pionerindspilningen fra 1984 med den entusiastiske Kontra Kvartet. Har man den, må man dog absolut også have den nye cd, for den er meget anderledes. Hele vores Langgaard-opfattelse er forandret i mellemtiden, og det samme gælder den danske strygerkultur, der nu kan hoste op med et ensemble af høj klasse, selvom de fire musikere endnu er studerende. Nightingale String Quartet giver en næsten demonstrativ nyfortolkning, og musikken får et væld af nuancer. Der spilles forceret helt til kanten, af og til udover den, samtidig med at stemningen kan vende til det totalt introverte på et sekund.

Den ret luftige optagelse får de voldsomme udbrud til at glide nemmere ned, men er også tæt på at forklejne kvartettens klang. Det er dog en detalje i det store hele. Cd'en er et kæmpeskridt for både de unge musikere og for Langgaard. Begge har fået et internationalt kort på hånden, og vol. 2 kan ikke komme hurtigt nok.