Katalognummer:  6.220641-42

Stregkode:  747313164165

Udgivelsesdato:  Jun 2015

Carl Nielsen: Maskarade

09 June 2015  Politiken
5/6 Hjerter
Englænderne har altid haft en særlig kærlighed til den danske komponist med det særegne udtryk, og også engelske operafans vil helt sikkert nyde den nyeste indspilning af hans komiske opera ’Maskarade’. Det var en opera, Nielsen kæmpede med hele sit liv. Sent i karrieren syntes han stadig, den var »skæv i ryggen«. Men den første af de tre akter farer underholdende af sted med en morsom og virkelighedstro tømmermandsopvågnen som udgangspunkt, og det er nogle solide milepæle, der er hamret i jorden, når man ser på, hvem der synger den berømte rolle som den gamle gnavpot og traditionsbevarer Jeronimus på tidligere danske indspilninger.

På dirigenten John Frandsens indspilning fra 1970’erne er det Ib Hansen, der sætter en høj standard. Der er stadig hans bud på ’Fordum var der fred på gaden’, man hører for sit indre øre, når man tænker på operaens mest berømte sang. Men selv om Aage Haugland er fremragende som hans afløser på Decca-optagelsen fra 1998 med dirigenten Ulf Schirmer, er det virkelig en fest, at der nu er kommet en ny og markant bedre version, som læner sig op ad det sjette hjerte og i hvert fald fortjener sine fulde fem. Her er det bassen Stephen Milling, der er en på en gang traditionsbevidst og tidssvarende Jeronimus.

Dirigenten er Michael Schønwandt, som i forvejen har leveret det mest tilfredsstillende sæt af Nielsen-symfoni-indspilninger, man kan opdrive ved siden af den svenske maestro Herbert Blomstedts med San Francisco Symphony. Schønwandt kan sin Carl Nielsen forfra og bagfra og træffer aldrig et forkert valg. Alt føles rigtigt, og han kommer paletten rundt. Både det kradsbørstige og det poetiske sidder lige i øjet på en ’Maskarade’-indspilning, hvor DR’s kor og orkester er de erfarne fodtropper, og hvor sangercastet med Johan Reuter, Niels Jørgen Riis, Stig Fogh Andersen og den unge, mere end lovende sopran Dénise Beck er tæt på pletfrit.