Katalognummer:  6.220641-42

Stregkode:  747313164165

Udgivelsesdato:  Jun 2015

Carl Nielsen: Maskarade

01 October 2015  Ascolta
Henrik Marcussen

Maskarade benævnes ofte som Danmarks nationalopera, og det er der mange gode grunde til. En af dem er, at hver nyopsætning og -indspilning har sin sangergeneration. Maskarade er så at sige dansk musikalsk arvegods. Således er de tre seneste studieoptagelser på CD og DVD blevet til efter en forudgående nyopsætning af Maskarade: LP-optagelsen fra 1979 med John Frandsen som en dirigent havde rod i 50'ernes genfortolkning af Carl Nielsen og foreligger nu på CD med forbedret, digital lyd; den er - ikke mindst på grund af Ib Hansens mesterlige Jeronimus - helt uomgængelig. Den efterfølgende indspilning i 1998 - baseret på den nu færdigredigerede udgave af Carl Nielsens samlede værker - er en veltilpasset, frisk og energisk tolkning, som blev fint bedømt internationalt for sine gode sangerpræstationer.

Endelig er der denne netop udsendte 150-års fødselsdagsudgave, hvor Michael Schønwandt - med baggrund i sin og Kasper Holtens nyopsætning på Gamle Scene otte år tidligere - graver et lag dybere, men nu med en række ændringer i personlisten. Det er blevet til en meget levende og scenisk kommenterende Maskarade med fin balance mellem orkester og sangere og fuld af herlige detaljer i orkesterspillet.

Tredje akt er lidt skæv i ryggen, udtalte Carl Nielsen, men Schønwandt viser sig her som en forstandig terapeut, der nænsomt glatter ud og retter til på de mere gumpetunge passager.

En væsentlig del af denne Maskarades charme ligger i hovedpersonernes overbevisende skuespilfærdigheder og fortrolighed med Holbergs danske humor: Johan Reuters Henrik, Stephen Milling Jeronimus, nu med mere forsonede træk, og Niels Jørgen Riis' Leander; og med Anne Margrethe Dahls Magdelone, der i nogen grad rykker ved opfattelsen af hende som blot en forlystelsessyg og forsømt hustru, Denise Becks tydelige diktion og levende musikalitet samt Ditte Højgårds kvikke Pernille står spindesiden stærkt.

Det er blevet en helt rigtig Maskarade til tiden, som vi kan være godt tjent med, indtil en ny sangergeneration ad åre tager over.