Katalognummer:  6.220637-38

Stregkode:  747313163762

Udgivelsesdato:  May 2013

Poul Schierbeck: Fête galante

02 September 2013  Klassisk

Poul Schierbecks opera 'Fête galante' fra 1930 har ikke været spillet på scenen siden begyndelsen af 1960'erne, og det var lidt af en begivenhed, da den blev hentet frem fra glemslen ved en koncertopførelse i Tivoli sidste sommer med Michael Schønwandt, DR SymfoniOrkestret og et hold glimrende solister. Efterfølgende blev den indspillet på cd, og genhøret bekræfter, at der er tale om en virkelig fin dansk opera i tre koncise og velformede akter.

Schierbeck var, som de fleste der var noget ved musikken i datidens Danmark, protegé af Carl Nielsen, og han er i dag især kendt for sine sange, heriblandt 'Det er i dag et vejr' og 'I Danmark er jeg født'. Men han var også en virtuos instrumentalkomponist, der var åben over for nye tendenser i for eksempel fransk musik, og hans orkesterbehandling giver klart Carl Nielsen baghjul.

Komedien 'Fête galante' er Schierbecks eneste opera. Den foregår i Versailles på Ludvig XV's tid. Levemanden René vil forføre den unge Suzon og arrangerer et falsk bryllup, som han efterfølgende har tænkt sig at slippe ud af. Hun går imidlertid ind i forholdet med så stor oprigtighed, at han for elsker sig i hende og vil giftes for alvor. Intrigerne tager fart, mens René prøver at skjule sit oprinde lige bedrageri, samtidig med at hans venner også lægger an på Suzan, og den intrigante teaterdirektør prøver at presse penge af alle dem, han kan komme til. På højdepunktet træder Kong Ludvig selv ind og viser sig som den største kvindebedårer af alle. Det hele ender med kærlighedens triumf, men lige som i Richard Strauss' 'Rosenkavaleren' med et ironisk glimt i øjet.

Musikken er typisk for 1920'erne, fræk og vittig, fyldt med danse- og marchtoner og stiliserede numre som teaterprimadonnaen La Scaramouches to arier i gammel stil. Specielt bemærkelsesværdig er den meget farverige orkestersats. Ouverturen er ikke så lidt af et festfyrværkeri, ligesom musikken til den pantomime, der indleder anden akt. Bagsiden af musikkens gennemført usentimentale tone er så, at kærlighedsscenerne falder lidt køligt ud, især kunne slutduetten godt have brugt noget af 'Rosenkavalerens' varme.

Men under alle omstændigheder er det en fremragende opførelse. DR Symfoniorkestret spiller fleksibelt, klangskønt og nuanceret under Michael Schønwandts ledelse, og sangerne følges til dørs hele vejen. Man fornemmer, at det må have været en glædelig og inspirerende oplevelse for alle involverede at trænge ind i musikken, og det forplanter sig til Iytteren.

Bo Skovhus leverer en virtuos præstation som Scaramouche, der spiller komedie, intrigerer, slår adelsfolkene for penge og er ved at gå til af skinsyge, når hans kone bliver lidt for indladende overfor de rige folk. Andrea Pellegrini er glimrende som hans flirtende primadonna og utro kone.

Denise Beck medbringer en smuk sølvklingende sopran i det seriøse sopranparti som Suzon. Som hendes tilbeder grev René leverer Michael Weinius effektivt tenorsmæld, og så kan man leve med, at hans danske diktion ikke er den bedste. Palle Knudsen, Jakob Bloch Jespersen, Mathias Hedegaard og Morten Frank Larsen er hans muntre kvartet af venner. En bemærkelsesværdig fin præstation leverer tenoren Christian Damsgaard i den lille rolle som notaren.

Antallet af levedygtige danske operaer er ikke overvældende, så det ville være oplagt at tage denne lille perle op på scenen igen. Indtil det sker, kan vi glæde os over en fin indspilning.