English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi
e-maerket

Format:  SACD

Katalognummer:  6.220632

Stregkode:  747313163267

Udgivelsesdato:  Aug 2015

Periode:  21. århundrede

Anmeldelse


Bent Sørensen: Sounds Like You

03 September 2015  Magasinet Klassisk
Per Rask Madsen
5/6 Stars
Bent Sørensens musikalske univers er helt sit eget. På samme tid skaber han dybt fascinerende fortællinger, hvor strejf af noget genkendeligt bryder flygtigt gennem overfladen som flyvefisk eller lysglimt i et konstant omskiftende miljø. Melodierne smutter imellem fingrene på os, de vil hele tiden videre og glider ud, som når man i mørke fotograferer bevægende lys med lang lukketid. Den kriblende uhygge sniger sig op på skødet af lytteren, men i ’Sounds Like You’ (2007-08) får ørerne pludselig bedre fodfæste i det ellers bedrageriske terræn, da skuespilleren Marie Louise Wille begynder at tale: ”Han sidder foran mig. Han kan ikke se mig. Han lytter. Lige nu er musikken holdt. Eller jeg kan ikke høre den”. Her, fem minutter inde, starter et teaterstykke, der refererer til den orkestermusik, vi netop har hørt; og manden, hun nævner, dukker op kort efter. Vi bliver vidner til en ulykkelig kærlighedshistorie mellem en sanselig kvinde og en knudemand i eksistentiel krise.

Parret mødte hinanden ved en koncert, og den musik erindrer de nu, hvor bruddet er ved at ske. Da ’Sounds Like You’ blev opført i Koncerthuset, gik de to skuespillere rundt på orkesterscenen og iblandt publikum på parterret og balkoner, desuden var 16 korsangere spredt omkring på publikumsrækker, hvilket gave et rystende nærvær. På cd fylder det sceniske mindre, men opførelsen fungerer på en anden måde, hvor man især lægger mere mærke til den mesterligt forførende og småskræmmende orkestersats, og teksten synker bedre ind. Det bliver også klart med denne studieindspilning, at Marie Louise Wille får dramatikeren Peter Asmussens svada af en tekst til at leve bedst. På cd taler Mads Willes knudemand for overartikuleret teaterdansk, hvilket jeg ikke husker, var tilfældet ved liveopførelsen i 2009.

Det giver mening at differentiere de to roller, men alligevel kan sproget blive for kunstigt stift, selvom Manden skal forestille at være følelsesmæssigt paralyseret. Sørensens og Asmussens historie sætter tiden og åndedrættet i stå, tit er musikken og teksten næsten ubærlig smuk og sørgelig. ”Hvorfor har du lyst til at forsvinde?”, spørger hun. ”Hvis jeg vidste det, ville jeg blive”, svarer han apatisk. Nogle gange minder musikken om den romantiske længsel, vi hører hos Alban Berg, men mere flertydig og svimlende.

Bent Sørensens hidtil eneste opera, ’Under Himlen’, blev uropført på Gamle Scene i 2004, hvor opsætningen og værket var for ambitiøst i forhold til, hvad man som publikum kan opfange af subtiliteter. På den nye cd er ’Intermezzi fra Under Himlen’ et velkomment genhør med især instrumentaldelen, som DR Symfoniorkestret dirigeret af Thomas Dausgaard optræder som et perfekt medium af: De glidende, gnækkende og vægtløse drømmebilleder har brug for en stabil bund for at være troværdige, og begge dele leverer DRSO forbilledligt. Mezzopartiet Idas instrumentalagtige og meget stiliserede vokallinjer er jeg mere skeptisk over for. Øret har brug for en vokalt mere fokuseret rolle som kontrast til orkestrets lydillusioner, selvom Loré Lixenberg og Signe Asmussen yder partituret retfærdighed, og helhedsindtrykket ofte er skærende smukt.



A CC Music Store Solution