Royal Recorder Concertos

10 July 2013  Flensborg Avis
Lars Geerdes
5/5 Stars
Et lille stykke musikalsk Danmarkshistorie bragt til live

Bolette Roed og ensemblet Artei dei Suonatori har indspillet barokmusik fra det danske hof - og det er ren nydelse.

Danmarks historie og tysk kompositionskunst mødes på en cd, der netop er udkommet hos Dacapo Records. Pladens titel, Kongelige blokfløjte-koncerter fra kong Frederik IV's hof, tyder ellers ikke så meget på den tyske forbindelse, men i hvert fald de fire navngivne komponister af de her indspillede værker stammede alle fra Tyskland. De har dog enten været bosat i Danmark i en periode, eller deres musik har været så kendt, at den uden tvivl kan medregnes under rubrikken »Barokmusikken i Danmark«. Betegnelsen »musik fra kong Frederik IV's hof« passer heller ikke helt, for nogle værker er først komponeret efter kongens død i 1730, men uden Frederiks enorme glæde for musik havde den musikalske udvikling ved hoffet nok taget en anden udvikling.

Pladen er indspillet af den efterhånden internationalt kendte, danske blokfløjtevirtuos Bolette Roed (født 1979) - i øvrigt hendes debut-cd som solist - og hun bliver akkompagneret af det polske barokorkester Artei dei Suonatori, som ligeledes er internationalt anerkendt og har høstet en lang række musikpriser.

Boede i Sønderborg

Christoph Graupner (1683- 1760, født i Kirchberg i Sachsen) er repræsenteret med to værker, en ouverture på over en halv time med dansesatser og karakterstykker samt en kort koncert i tre satser. Johann Gottlieb Graun (1703- 1771, født i Wahrenbrück, som i dag ligger i den sydlige del af delstaten Brandenburg), var ligesom Graupner meget kendt og elsket i København. Johann Adolph Scheibe (1708-1776, født i Leipzig) var stærkt kritisk over for Bach (og den italienske opera) og var mere interesseret i kirkelig musik. I 1740 blev han som kongelig kapelmester hentet til det danske hof af kong Christian VI, men mistede sin stilling i 1748, da Frederik V atter vendte hoffets smag mod verdslig musik. Fra 1749 til 1762 boede Scheibe i Sønderborg, men vendte så tilbage til København og skrev bl.a. sørgekantaten til Frederik V's begravelse.

Ukendte komponister

Værket »Prinsessens suite« er noget specielt. Suiten er sammensat af flere dansesatser, som man ikke ved, hvem der har komponeret. Frederik IV's datter, prinsesse Charlotte Amalie (1706-1782), var en garvet guitarspiller, og hun ejede en stor samling noder, som er bevaret (modsat megen anden dansk barokmusik, der blev ødelagt ved krige og brande). Fra denne samling, som Bolette Roed selv kom på sporet af og som viste sig at ligge på Det Kgl. Bibliotek, er der valgt en række satser og sammensat til en dansesuite i d-mol. Noderne i samlingen er arrangeret for guitar, men man har forsøgt at rekonstruere musikken således, at den nu lyder, som den måske har gjort, da den blev komponeret. Og resultatet er særdeles medrivende.
- Et lille stykke musikalsk Danmarkshistorie er bragt til live, skriver barokeksperten Jeppe Priess Gersbøll i den ledsagende tekst til cd'en. Helt til sidst er pladen suppleret med et bonustrack, en ganske stille sats fra en sonate af Johann Christian Schickhardt (1681-1762, født i Braunschweig), som tilegnede sonaten kong Frederik IV.

Den kunstneriske værdi af disse indspilninger er stor, og det vedlagte hæfte indeholder mange interessante detaljer om komponisterne, værkerne og musikerne, så både professionelle og almindelig interesserede har gavn af udgivelsen. Men det vigtigste må være: Her er tale om musik, der bare er skøn og skaber godt humør hos lytteren.