Katalognummer:  6.220629

Stregkode:  747313162963

Udgivelsesdato:  Jan 2016

BENT SØRENSEN: Sneklokker

02 May 2016  Klassisk

Der findes næppe nogen større klangmagiker i dagens danske musikliv end komponisten Bent Sørensen. Han forstår at behandle et orkester, et kor eller et ensemble så man får sig draget ind i en gådefuld og tillokkende lydverden, hvor de toner, man hører, opleves som krusningerne på overfladen af noget større. Musikken klinger videre, måske især inde i lytteren selv.

På denne cd gælder det kormusikken, bundet op på tekster og med både kirkelige og verdslige associationer. Titelværket 'Sneklokker', en cyklus på otte satser, er oprindeligt komponeret som lyddelen af kunstinstallationen 'The White Forest'. Midt i en skov i Jylland blev træerne kalket hvide, så den sommergrønne skov delvist blev transformeret til et vinterlandskab. Lyden af kirkeklokker og kormusik blev sendt ud gennem højttalere skjult i trækronerne, mens udstoppede fugle kiggede på. På booklettens forside er der billeder fra den hvide og grønne skov, og det må have været en spændende oplevelse at gå en tur i skoven og pludselig stå midt i en hel anderledes verden.

På cd'en får vi ikke den visuelle del, men musikken er i sig selv meget associationsskabende og kan sagtens stå alene. Den bygger dels på klangen af kirkeklokker, dels på en sang af Steen Steensen Blicher til Sørensens egen melodi. Bent Sørensen har indspillet lyden af kirkeklokker ned langs den jyske hærvej, fra Viborg Domkirke til Kliplev i Sønderjylland, og hans melodi til Blichers tekst er fyldt med genklange af dansk guldalder, men med et lille anderledes twist. Elementerne blandes og varieres med stor fantasi i korsatserne, hvoraf nogle er korte og koncise, andre bredt og hymnisk syngende, alle gennemsyret af nostalgi  og en rigdom af forskellige stemninger, som det er en stadig voksende fryd at leve sig ind i. Klokkerne, store og små, giver farve til og forstærkes af kormusikken. Hvad betyder klokkeklangen egentlig - landlig idyl, bryllup, begravelse, evighedsfornemmelser? Eller det hele? Musikken åbner for associationerne, men lukker dem aldrig ved at øve svar. Det er noget af det, der giver en lyst til at høre musikken mange gange.

Den forløses på fremragende vis af DR Vokal Ensemblet med Paul Hillier som dirigent. Der synges med stensikker ro og pletfri intonation, selv når stemmerne skal op i det højeste leje, eller når samklangene bliver komplicerede, og sangerne og deres dirigent følger musikken ud i de talrige differentieringer af piano og pianissimo. De øvrige korværker på cd'en er blevet til gennem 30 år, med en ligelig fordeling af kirkelige og verdslige tekster. 'Tre ietinske motetter' fre 1985 danner en fin helhed med en hurtig midtersats indrammet af to stemningsfulde yderdele. 'Lacrymosa' fra samme år er et svævende lydtapet, sunget med silkeblød velklang af DR Vokal Ensemblet. Sammen med et smukt og gammel musikklingende 'Benedictus' fre 2006 udgør de to af satserne fra et planlagt, men endnu ikke færdiggjort requiem.

To sange fra 2009, 'Gråfødt' til tekst af Juliane Preisier og 'Livet og døden' til tekst af Peter Asmussen, er tydeligt fra samme periode som 'Sneklokker', med en simpelhed, der kombineres med mange genklange af noget tidligere hørt. Det slutter enkelt og smukt med en renfærdig strofisk korsang til en H.C. Andersen tekst. Bent Sørensen citeres for at have sagt i forbindelse med sin kormusik, "At lytte til verden er at lytte indad. Tænk, før du lytter!". Det bliver man tilskyndet af ved mødet med Bent Sørensens kormusik.