Katalognummer:  6.220596

Stregkode:  747313159666

Udgivelsesdato:  Feb 2015

Herlig kammermusik af Kuhlau

04 March 2015  Kristeligt Dagblad

En sensommerdag i 1825 blev den tyske fløjtenist og komponist Friedrich Kuhlau (1786-1832) introduceret for Beethoven. På det tidspunkt var Beethoven nærmest stokdøv, og kommunikationen mellem de to mænd foregik derfor i Beethovens berømte samtalehæfter. Kuhlau blev en smule nedsættende kaldt ”fløjtens Beethoven”, men der kan ikke herske tvivl om, at mødet med den 16 år ældre mester – det udviklede sig angiveligt til et kortvarigt, men intenst venskab – var et højdepunkt i Kuhlaus karriere, der i en længere årrække udspillede sig i København. Kuhlau var kommet til Danmark fra Hamborg, efter at byens unge mænd i 1810 begyndte at blive tvangsudskrevet til den franske hær. I Kongens by skrev han en række operaer, hvoraf ”Lulu” fra 1824 anses som den mest vellykkede. Men i dag huskes han især for sin musik til nationalklenodiet ”Elverhøj” (1828), som Johan Ludvig Heiberg skrev teksten til. Men han komponerede megen anden kammermusik, ikke mindst klavermusik, som stadig spilles.

På en ny cd fra Dacapo får vi de første to af de tre klaverkvartetter, Kuhlau nåede at komponere, nemlig nummer 1 i c-mol, opus 32, der stammer fra 1821, og nummer 2 i A-dur, opus 50, der kom en halv snes år senere. Men selvom der er dette tidsinterval mellem værkerne, og selvom den første står i mol og den anden i dur, ligner de hinanden som to kønne søskende. Herlig musik, inspireret af Kuhlaus store forbillede, Beethoven, men vel også af Mozart og Haydn. Og det unge ensemble Copenhagen Piano Quartet, der består af violinisten Benedikte Damgaard, bratschisten Kristina Fialova, cellisten Adam Stadnicki og pianisten Neel Teilmann, spiller med stor omhu og sikker stilfornemmelse. Man fornemmer tydeligt, at de fire medlemmer – bortset fra deres notoriske musikalitet – har haft stort udbytte af at blive vejledt af kapaciteter som kammermusikprofessor Tim Frederiksen og docent og pianist Jens Elvekjær (fra Trio con Brio Copenhagen). Kvartetten har allerede som en del af en ret så omfattende turnévirksomhed optrådt i Kina. Skal man dømme efter denne ualmindeligt vellykkede cd, venter resten af verden.