Katalognummer:  6.220596

Stregkode:  747313159666

Udgivelsesdato:  Feb 2015

Debutterende dansk kvartet har fod på Kuhlau

01 May 2015  Magasinet Klassisk
Per Rask Madsen
Man siger, at klaverkvartetten opstod som genre med Mozarts første af slagsen i 1785. Han skrev to styks, Beethoven forsøgte sig som 15-årig genren for aldrig at vende tilbage til den, Haydn var heller ikke vild med konstellationen. Den tysk-danske komponist Friedrich Kuhlau (1786-1832) er især kendt for sine fløjteværker og musikken til skuespillet 'Elverhøj', men han begik også i en række operaer, som med dansk målestok satte barren højt, og klaveret, ikke fløjten, var hans hovedinstrument. Dacapo Records indspillede hans tre klaverkvartetter i 1997 med garvede musikere, samme pladeselskab har i foråret udgivet en ny fortolkning med unge Copenhagen Piano Quartet, det til deres cd-debut har valgt nr. 1 i C-mol op. 32 (1821) og nr. 2 i A-dur op. 50 (1832).

Det dansk-tjekkiske ensemble blev grundlagt i 2010 og studerede kammermusik i solistklassen 2012-2015 ved Tim Frederiksen, der har haft en vigtig finger med i spillet til at få succesfulde grupper som Den Danske Strygekvartet og Nightingale String Quartet frem.

På cd'en viser CPQ et omhyggeligt arbejde, stor koncentration, modenhed, sikker intonation og flot klang individuelt og sammen. For at opleve dem løfte taget for alvor skal vi nok vente på et mere fyrigt repertoire. Udtryksmæssigt trækker Kuhlau langt fra på samme grad af patos som forbilledet Beethoven, og hans tekniske redskaber kan under tiden føles kunstige, med en markant undtagelse i form af mesterlige fugaer i finalen af op. 32.

Håndværket er i orden i de to kvartetter, der henholdsvis er i tre og fire satser. Begge har stort anlagte førstesatser, der varer halvdelen af spilletiden. I C-mol-kvartetten venter det bedste i finalen, hvor vi også får Kuhlau i mest glødende udgave, her med følsomt og lyttende ensemblespil, på samme tid transparent og ekspressivt. Den flinkeskole, der kan spænde lidt ben for nogle af kvartettens øvrige satser, er væk her.

Atmosfæren og tonearten A-dur i op. 50 passer bedre til Kuhlau end C-mol og tragik, som han alligevel ikke helt vil. Den charmerende naivitet, man finder i Schuberts kammermusik, møder vi også en snert af her belyst af forårsstemning. Og i scherzoen demonstrerer CPQ et kæmpe overskud med en fantastisk, rytmisk elasticitet, en bevidst tøven i et milisekund, der øger fornemmelsen af spring, man normalt kun ville høre hos ensembler med mange flere år på bagen - på 1997-indspilningen spilles denne sats meget mere firkantet.

Projektet er sympatisk, men der er vel ikke behov for at forevige disse værker allerede igen. Dacapo har som formål at udgive dansk musik, så da listen af danske værker for klaverkvartet er begrænset, må det være et træk i en langsigtet strategi for at promovere CPQ, hvilke da er prisværdigt. Lad os nu høre dem i nyere repertoire.