Katalognummer:  6.220595

Stregkode:  747313159567

Udgivelsesdato:  Oct 2014

Anders Koppel: Marimba Concertos

23 October 2014  Flensborg Avis
Lars Geerdes
København. Anders Koppel, født i 1947 og en af de mest elskede, nutidige danske komponister, er blandt dem, der i de seneste 20 år har gjort marimbaen til et afholdt instrument i koncertsalene. Ikke færre end fire koncerter for marimba og orkester har han skrevet indtil nu, og de er nu samlet på en enkelt cd, der netop er udkommet. Koncerterne nr. 2, 3 og 4 har desuden aldrig været indspillet før.

Det er Aalborg Symfoniorkester og dirigent Henrik Vagn Christensen, der har indspillet værkerne sammen med den unge solist Marianna Bednarska. Hun er født i 1993 i Polen og studerer i dag i Stuttgart. Men hendes unge alder til trods har hun allerede vundet talrige priser ved internationale konkurrencer.

Hun blev »håndplukket« af komponisten til indspilningerne. Som 15-årig havde hun spillet en sats fra Koppels første marimbakoncert ved en skolekoncert, og videooptagelsen fra koncerten blev lagt ud på You-Tube af hendes far. Og det var her, komponisten opdagede sin »drømmesolist«.

- Da jeg så Marianna spille min musik, rejste hårene sig simpelt hen på mit hoved - selv om selve videooptagelsen var ganske primitiv, fortæller Anders Koppel.
- Gennem årene har jeg altså hørt rigtig mange gode solister opføre mine marimbakoncerter. Men da jeg oplevede Mariannas enestående musikalitet vidste jeg simpelt hen, at det var hende, der skulle lave cd-indspilningen, siger han. I betragtning af, at koncerterne tre og fire er tilegnet ingen ringere end verdensstjernen Martin Grubinger fra Østrig, er der altså tale om en kæmperos til den unge polak.

Pladen med Marianna Bednarska indfrier dog alle forventninger. De fire stykker er præget af mange forskellige stemninger, som lytteren bliver betaget af i musikernes fortolkning. Og så er der mange afsnit, hvor solisten kan udfolde sit talent og temperament. Uden at forklejne de andre stykker, så blev undertegnede mest berørt af koncert nr. to, mens koncert nr. fire måske er den, der er den mest underholdende med sin muntre, livsbekræftende stemning - og et lille citat fra Mozarts »Rondo alla turca«. I øvrigt rummer pladen også et lille ekstranummer: »P.S. to a Concerto « er skrevet for solomarimba og er netop tænkt som en ekstra gave til koncertgængere.