Katalognummer:  6.220577

Stregkode:  747313157761

Udgivelsesdato:  Sep 2014

Fornem Pris til Nattergalene

24 September 2014  Kristeligt Dagblad
Den unge danske strygekvartet Nightingale String Quartet er blevet tildelt en fornem pris, idet verdens måske førende tidsskrift for klassisk musik, det engelske Grammophone, har udmærket de fire velspillende kvinder med ”Young Artist of the Year”. Gunvor Sihm og Josefine
Dalsgaard, violiner, Marie Louise Broholt Jensen, bratsch, og Louisa Schwab, cello, modtog prisen i onsdags – og samtidig udsendte de deres tredje og sidste skive i serien med Rued Langgaards strygekvartetter. Det er fristende at citere, hvad kritikeren Andrew Mellor udtaler om baggrunden for at tildele Nattergalene den fornemme pris: ”Verden er fuld af talentfulde strygekvartetter lige nu. Nogle har vundet konkurrencer, og nogle er blevet tilknyttet prominente koncertsteder. Nightingale String Quartet har valgt en anden vej og skabt sig et navn ved at indspille udfordrende og ekspressive værker af en komponist, som mange stadig opfatter som en kuriositet.”

Den nye cd rummer Langgaards første og femte strygekvartet, men nummereringen og kronologien af dem er en hel videnskab, hvad man kan blive meget klogere på ved at læse, hvad Langgaard-eksperten Bendt Viinholt Nielsen skriver i den fyldige booklet. Som på de to foregående
cd’er spiller Nattergalene med fynd og klem, og deres fortolkninger bliver en klingende anbefaling af den egenartede komponist, der havde så
mange muligheder – i hvert fald til at begynde med.

Mange behjertede sjæle gør i disse år en stor indsats for at fremme hans musik og give os et billede af en mand, der i begyndelsen af sin karriere fik en symfoni uropført af Berlinerfilharmonikerne, men efterhånden gled mere og mere ud i periferien – dette er ikke ondt ment mod Ribe, der er en perle af en by. Og Langgaard bliver længe efter sin død (i 1952) ved med at overraske med sit særpræg – mere end med sin stringens. Blot et enkelt eksempel: Andensatsen i den første strygekvartet har en varighed på cirka syv minutter, men er ikke desto mindre forsynet med hele 17(!) tempobetegnelser. Som et kuriøst ekstranummer får man en sats ”italiensk scherzo”, der varer mindre end to minutter. Man ved, at den blev til i Ribe den 21. oktober 1950 mellem klokken syv og halv otte om morgenen. Egentlig et fragment, men det høres, at ånden har været over den afkræftede mand. Fire store stjerner til de fire velspillende strygere.