Katalognummer:  6.220566

Stregkode:  747313156665

Udgivelsesdato:  May 2011

Anders Koppel: Strygekvartetter og mezzosaxofon-kvintet

15 June 2011  Kristeligt Dagblad

Boblende strygekvartetter

Koppel-familien har i snart et århundrede sat et kraftigt præg på dansk musikliv. En fællesnævner for familiens virke har igennem alle årene været et fuldstændig fordomsfrit og befriende udogmatisk syn på musik. Det gjaldt også familiens grundlægger, Herman D. Koppel, der både bevægede sig inden for det klassiske miljø og var ophavsmand til for eksempel Sangen om Larsen.

Sønnen Anders Koppel (født 1947) har også bevæget sig vidt omkring - lige fra grundlæggelsen af gruppen Savage Rose sammen med broderen Thomas over medvirken i gruppen Bazaar til fremragende klassiske kompositioner. Det er nogle af sidstnævnte, der skal omtales her. På en ny udgivelse finder man hans to strygekvartetter samt hans kvintet for strygekvartet og mezzosaxofon. En herligt ukonventionel brug af rytmiske figurer og dynamiske klangmønstre gør musikken charmerende vital og levende. Hans baggrund i den rytmiske musik fornægter sig altså ikke, men det bliver aldrig overfladisk poppet, men fremstår udadvendt og medrivende i al sin jazzede umiddelbarhed.

Sjældent har man siddet og vippet så meget med foden til en strygekvartet som til Koppels første af slagsen! Man kan ikke komme længere væk fra indelukket kønsløs modernisme end her. Den anden strygekvartet er mere himmelstræbende og indadvendt med lange smukke meditative passager, men bedst af alt er kvintetten, hvor den velspillende Sjællands Strygekvartet får hjælp af Anders' søn, Benjamin Koppel, der indgår i en fyrig musikalsk dialog med strygekvartetten. Normalt er crossover - blandingen af stilarter - ikke denne anmelders kop te, tværtimod. Men her formår Anders Koppel, med en komposition, der både er klassisk rank og jazzet improviseret, at levere et værk, denne anmelder vil vende tilbage til igen og igen.