Katalognummer:  6.220565

Stregkode:  747313156566

Udgivelsesdato:  Mar 2011

Rued Langgaard: Klaverværker Vol. 2

11 May 2011  Kristeligt Dagblad

Sommervarme klange fra Langgaard

Man kan klandre Langgaard for meget, herunder for floromvundet romantisk drømmeri og nostalgisk fortidslængsel, men at der ud af den slags emotioner også kan komme strålende musik, viser en ny og overraskende god udgivelse med en del af hans klavermusik. Den rummer både Langgaards tidligste værk, Albumblad, skrevet af ham som 11-årig, og hans sidste, Klaverstykke i E-dur fra 1951, året før hans død. Mellem disse to kronologiske yderpunkter får man en række varme, poetiske værker, herunder Smaa Sommerminder og Sommerferie i Blekinge, der begge peger tilbage på en tid, hvor lykken var nærværende.

Sådan lyder musikken i hvert fald i hænderne på Berit Johansen Tange, der udkrystalliserer en god portion livslyst i disse to perler, der både er en smuk rune over Langgaards første, store kærlighed som 20-årig samt naturbilleder i Sverige. Sommerferie i Blekinge er i øvrigt restaureret af Niels Marthinsen, da manuskriptet til hele den første af de 10 satser, Paa Rejse, dele af anden sats, Mø de, og sidste sats, Aften med Dans, er bortkommet. Det arbejde har han fuldført i værkets ånd, så man knap mærker det, selvom danseglæden nok i sidstesatsen får en tand mere, end Langgaard ville have givet.

Men det er selvfølgelig ikke tant og fjas det hele på denne cd. Når man hører værket Afgrundsmusik, kan man for eksempel ikke undlade at tænke på Langgaards dystre hovedværk, Antikrist. Det er livets mere dunkle sider, man her præsenteres for i et klangunivers, der er rugende, men alligevel sært opløftende. Et værk som Adorazione med sin iørefaldende romantiske melodi kan man også kun tage til sig i al dets dejligt tilbagelænede farvegalleri. Har man en forestilling om Langgaard som svær eller utilnærmelig, bør man derfor fluks kaste sig over denne udgivelse, der tilmed er strålende indspillet, men som først og fremmest i Berit Johansen Tange har fundet den perfekte fortolker, der mærkbart har studeret disse værker til bunds.