English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi
e-maerket

Format:  SACD

Katalognummer:  6.220563

Stregkode:  747313156368

Udgivelsesmåned:  Sep 2010

Periode:  Tidligt 20. århundrede

Anmeldelse


Niels Otto Raasted: Sonater for soloviolin

10 November 2010  Klassisk
Steen Chr. Steensen
4 Stars
Et ekko af Bach

Niels Otto Raasted er det nærmeste, dansk musik er kommet Johann Sebastian Bach. Med 200 års forsinkelse. Raasted blev født i 1888 og døde i 1966. Han var en fremragende organist, som blev organist i København og havde nære relationer til tysk musikliv. Men han var også en ivrig komponist og havde bl.a. Max Reger som lærer i Leipzig.

Reger blev med sin klassicistiske indstilling en stærk inspirationskilde for Raasted - i hvert tilfælde de første år efter studietiden. Efterhånden fandt han ind i sin egen stil, det kan man følge i hans righoldige produktion, hvor orgelmusikken fylder meget, men også i kammermusik og orkesterværker. Denne stil var dog ikke tidens stil. Han var ikke romantiker, han var ikke discipel af Carl Nielsen, og han blev ugleset af Laubianerne, der mente, han var for meget knyttet til den tyske skole, og modernist var han slet ikke. I dag er hans musik mere eller mindre glemt, hans melodi til salmen Fader milde, lad din rige nåde er en enlig svale i Koralbogen og minder sjovt nok meget om Thomas Laubs stil.

Og så er der denne nye udgivelse med noget så sjældent som sonater for soloviolin, som han komponerede i 1918 og 1921. De minder meget om Bach. Så meget at det i passager næsten ikke er til at høre forskellen. Men der er lige det lille ord "næsten". Der er ganske små ændringer undervejs, hvor musikken drejes i uventede retninger. Af og til i retning af Carl Nielsen, hvis indflydelse Raasted i denne musik ikke kan sige sig helt fri for.

Udgivelsen har således nogle interessante musikhistoriske perspektiver, men det er ikke den eneste grund til at lytte til den. En vigtig grund er violinisten Johannes Søe Hansens spil, der er suverænt i alle aspekter. Hver sats får sit eget liv og identitet takket være en smuk, differentieret klangbehandling - Johannes Søe Hansen søger ind bag nodebilledet og finder den dybere begrundelse for en musik, der lyder som ekko af Bach. Musikken fremstår med en uskyldig renhed, som tilsyneladende var Raasteds musikalske varemærke. Denne musik er blottet for den ironi eller distance, som fx præger Stravinskijs samtidige neoklassiske værker.

Blot skal man unde sig selv kun at høre en sonate ad gangen, hvilket vil sige tre satser. På den måde opdager man deres egenart, og de bliver endnu mere nærværende.





A CC Music Store Solution