English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi
e-maerket

Per Nørgård

Værker for harpe og ensemble


Esbjerg Ensemble
Tine Rehling, harpe
Kaisa Roose, dirigent

Per Nørgård, komponist

Om:
Harpen spiller en vigtig rolle i Per Nørgårds musik, og optræder i over 40 af hans værker. Men den lyder sjældent som den harpe, man kender fra romantisk balletmusik. Per Nørgård er fascineret af instrumentets enkelhed og oprindelighed. Med værket Gennem Torne (2003) som omdrejningspunkt frembyder denne cd en samling af Nørgårds smukkeste værker for harpe solo og i selskab med andre værker, som viser komponistens evige fascination af instrumentet.

Køb CD

  $21.30
Download album (MP3)   $9.80
Vælg download-format:
læs om formaterne

Trackliste:

Priser vist i Amerikanske dollars
1

Through thorns (2003)

20:31 Play $4.90
Passage for harp solo, flute, clarinet and string quartet
2

Consolazione: Flos ut rosa (Consolation: As a Roselike Flower) (2002)

3:59 Play $1.40
Sonora (1981) for flute and harp
3

I Calmo e sonore

2:35 Play $1.40
4

II Poco andante

2:55 Play $1.40
5

III Allegretto

1:30 Play $1.40
6

IV Calmo e sonore

2:38 Play $1.40
7

Lille dans (Little Dance)

2:21 Play $1.40
8

Swan descending (1989)

3:12 Play $1.40
Hedda Gabler (1993)
Incidental music for viola, harp and piano
9

Haunted

3:26 Play $1.40
10

Exposed

0:24 Play $1.40
11

Deceived

0:30 Play $1.40
12

In Void

0:58 Play $1.40
13

Hunter (Tour de force)

1:27 Play $1.40
14

Memory I

0:21 Play $1.40
15

Memory II

0:12 Play $1.40
16

"Sub rosa"

1:26 Play $1.40
17

Procession

0:31 Play $1.40
18

Lion and Lamb

1:45 Play $1.40
19

Hunter II

0:58 Play $1.40
20

Anticipation I

0:19 Play $1.40
21

Personal Souvenir

0:52 Play $1.40
22

Strange Lullaby

1:51 Play $1.40
23

Anticipation I (Waltz - Intermezzo)

0:15 Play $1.40
24

Mask of Chopin (Nocturne in F major)

0:13 Play $1.40
25

The Red Mask of Death

2:09 Play $1.40
26

Mens toner daler. Vårsol med fregner (Notes falling. Spring sun with freckles) (2004)

2:08 Play $1.40
King, Queen and Ace (1989)
Concertino for harp and thirteen instruments
27

The King of Spades (Prelude and March)

4:08 Play $1.40
28

The Queen of Spades (Prelude and Song)

9:02 Play $2.10
29

The Ace of Spades (Prelude and Waltz)

6:15 Play $2.10
Total spilletid  79 minutes
Per Nørgård: Værker for harpe


Per Nørgård (f. 1932) er den største skikkelse i dansk musik siden Carl Nielsen - som komponist, som lærer og som inspirator i almindelighed.


På et halvt århundrede har han komponeret omkring 400 værker i alle genrer: Operaer, orkesterværker, korværker, sange og en mængde musik for mindre besætninger. Hans inspiration kommer fra østlig mystik, middelalderlig musikteori, den skizofrene schweizer Adolf Wölfflis kunst, Thomas Rings astrologi, lysvirkningerne i den nordiske natur og meget andet. Stilen er abstrakt, spekulativ, præget af spil mellem forskellige rytmer og leg med fornemmelsen af tid. Blandt hans vigtigste ideer findes den berømte uendelighedsrække - en uendelig melodi med legendarisk forbindelse til matematikkens fraktaler. Fra 1965 og frem til sin pensionering i 1995 var han professor ved Det Jyske Musikkonservatorium i Århus.


Harpen spiller en vigtig rolle i Nørgårds musik. Den optræder i over 40 af hans værker. Men den lyder sjældent som den harpe, man kender fra romantisk bal-letmusik - den med optimistiske rutsjeture op og ned.
Nørgård er snarere fascineret af det modsatte: Af dens enkelhed, oprindelighed. Det er samme kærlighed, han nærer til guitaren. Han kan simpelthen lide strengene. Lide at underlægge sig naturens enkle svingningslove og forvandle dem til sammensat musik. Kort sagt: Den moderne harpe ligner et teknisk vidunder med 47 strenge og syv pedaler, men har stadig en masse til fælles med antikkens lyre - og Nørgårds harpemusik er mindre i familie med Tjajkovskijs balletter end Homers fortællinger og Pythagoras' kosmiske tanker.

 

Gennem torne fra 2003 er en slags harpekoncert med fløjte, klarinet og stryge-kvartet. Titlen hentyder til hymnen Maria gennem torne går og dens sidste ord: "... da blomstred' roser frem mellem torne". Roserne er altså dem, der sprang frem under Jesu fødsel.


Hvorfor den titel? Under sit arbejde på værket tænkte Nørgård ikke på den gam-le hymne. Han byggede det derimod på en sang, han komponerede tilbage i halvfjerdserne: En sang med navnet Flos ut rosa og samme emne.


Men da han bagefter kom i tanke om hymnens gamle ord, så passede de godt ind i musikkens forløb: Den præges af Marias sommetider forsigtige, sommetider dramatiske vandring mellem de farlige torne - indtil noget nyt og rundere forløses i de sidste minutter.


Tornene høres dog ikke helt fra begyndelsen. Her udfolder harpen alene en verden af elegi og kvindelig molstemning. Men når de øvrige instrumenter kom-mer til, så hører man harpen kante sig rundt mellem dem.


Efterhånden må alle endda kante sig rundt mellem hinanden - årvågne som Maria mellem tornene eller en fakir mellem sine søm. Rigtig sammen finder de først i den tyste slutning. Elegien er genoprettet. Dog med én vigtig forskel: At hvor begyndelsens elegi lukkede sig nedad og indad, så åbner slutningens sig opad og udad.


Balancegangen mellem de skarpe torne kan også ses i et andet lys. Nemlig kom-ponistens arbejde med nogle hidtil upåagtede sider af den gamle uendelighedsræk-ke. Faktisk kunne værket næsten lige så godt hedde Gennem toner ...


Opdagelsen bygger rigtignok på et gammelt fænomen: At flere af rækkerne kan spilles på samme tid, men i forskellige tempi. Men måden er ny. Stærkt forenklet handler den om en slags frihed under ansvar: At hver gang Nørgård ‘hopper rundt' mellem disse rækker og vælger den ene tone frem for den anden, så fører det nye muligheder med sig - og nye begrænsninger.


Det kunne måske sammenlignes med noget, der ikke er opfundet endnu: En krydsogtværs med to eller flere muligheder for hvert ord! På kort sigt kan man vælge behagelig frit mellem flere løsninger. Men jo flere bogstaver, man finder til ordet ved siden af - desto mere forpligter man sig på en bestemt løsning. Fuldstændig som Maria på sin vej gennem tornene.


Værket er i én sats og har i øvrigt undertitlen "Passage". En næsten humoristisk udlægning af en musik, der handler om at gå gennem noget. Men også et spæn-dende ekko hans 6. Symfoni fra 1997-99, der netop var i tre ‘Passager' - ikke satser.


Også i det dejlige Consolazione fra 2002 er der roser - undertitlen er "As a Roselike Flower". Ikke helt tilfældigt. Det hører nemlig til de satellitværker, arbejdet på Gennem torne kastede af sig. Man vil næppe genkende så mange toner herfra. Til gengæld ligger stykket en smule tættere på deres fælles forlæg, det gamle Flos ut rosa. Bemærk i øvrigt de smukke, næsten barokagtige fornemmelser af dur og mol hen imod slutningen.


Et andet af harpekoncertens satellitværker er Mens toner daler: Vårsol med fregner fra 2004 - det nyeste værk på denne cd. Det virker helt tidløst med sin relative enkelhed og usædvanligt selvsikre løsning af ‘krydsordet' fra før. Meget smuk er også dets hyppige brug af glidende bevægelser mellem tonerne. For dét kan man også på en harpe ...


Per Nørgård begyndte 80'erne med en slags krise. Lige pludselig gik han bort fra den uendelighedsrække, der havde været hans skæbne siden 1959. I stedet vendte han sig mod outsideren Adolf Wölfflis kunst, bl.a. ved at benytte emner fra den skizofrene schweizers liv. Overfladisk hørt gjorde denne udvikling alligevel hans musik mildere, mere intuitiv i tonen.


Det gælder også i Sonora fra 1981 og den Lille dans fra 1982 - om end man ikke finder nogen direkte inspiration fra Wölffli i dem.


Men idyllen er kun overfladisk. Bag det glatte skin ligger en stemning, ingen vil finde rigtig ubekymret. Ifølge komponisten associerer Sonora ikke kun til musiks vellyd: Det er også navnet på en mexicansk by - hjemsted for Don Juan. Vel at mærke troldmanden Don Juan ... Af de fire, korte satser i Sonora er den første og den sidste helt identiske. Eller er de? Og hvor forskelligt lyder de to midterste satser egentlig fra ydersatserne? Det ene øjeblik virker dette værk for fløjte og harpe som fire ekkoer af Carl Nielsens berømte Tågen letter. Det næste øjeblik mærker man en Erik Satie nedenunder.


Til gengæld forbliver Swan Descending fra 1989 et af de smukkeste stykker dansk musik fra den tid - hele tiden kredsende om de samme, inderlige harmoni-er ...


I det hele taget kan Nørgårds musik lyde utrolig forskellig fra værk til værk. Helt som den kan nå vidt omkring i ét og samme værk. Hedda Gabler fra 1993 for bratsch, harpe og klaver blev komponeret til BBC's prisbelønnede tv-produktion af Henrik Ibsens drama. Musikken består af 17 meget forskellige satser, alle stærkt billeddannende. Det var i øvrigt ikke første gang, Nørgårds musik bidrog til en international filmsucces: Tilbage i 1987 stod han for musikken til Gabriel Axels filmatiser

Vær den første til at skrive en anmeldelse


Log in eller opret en brugerkonto for at skrive en anmeldelse
Indspillet i Musikhuset Esbjerg og Vestjysk Musikkonservatorium Januar-Maj 2004
Producer: Uli Schneider
Teknik: Uli Schneider
Grafisk Design: Elevator Design

Forlag: Edition Wilhelm Hansen A/S

Dacapo ønsker at takke Augustinus Fonden, Dansk Komponistforening/KODAs midler til sociale og kulturelle formål, Ribe Amt, Nationalbankens Fond af 1968, Claus Sørensens Fond, Dansk Kapelmesterforening og Dansk Musikerforbund (DMF)

Label: Dacapo

Format: CD

Katalognummer: 8.226039

Stregkode: 636943603925

Udgivelsesdato: March 2006

Periode: Sent 20. århundrede

Booklet i pdf-format tilgængelig for download-kunder

Anmeldelser

MÅNEDENS CD
A magnificent release superbly played. Nørgård’s admirers will need no further recommendation ... many others will find much to relish. (Musicweb)

Nørgård kan virkelig noget med harpe både i store værker som "Gennem Torne" fra 2003 og "Konge, Dronning, Es" fra 1989 og i mindre, nogle gange helt helt korte satser - såvel få dens sprøde, næsten magiske klang løftet helt frem, som få de mange strenge til at swinge, som var det en kæmpestor guitar.
(Jakob Levinsen, Jyllandsposten)

Niveauet er højt!.
(Dansk Musik Tidsskrift 05/2006)

Harpen, der normalt bruges i romantisk musik, finder her sin naturlige plads i det Nørgaard´ske univers, og med stor succes.
(Musikeren)

Ein faszinierendes Programm, nicht nur für Harfenfreunde eine dicke Empfehlung wert!
(Klassik.com)

Lysten til at være med på opdagelsesrejse i Nørgårds specielle lydunivers vokser med hver tone, man tør lytte til.
(**** Flensborg Avis)

Cd´en kan anbefales både til intens lytning og til mere afslappet brug, fordi det simpelt hen er smuk musik i god udførelse
(JydskeVestkysten)

Harpist Tine Rehling seems untroubled by the swings and changes of manner, relishing the expressive as well as technical challenges and the Esbjerg Ensmeble under Kaisa Roose provide fine support. At over ´79´ in duration, with state-of-the art sound, this is an excellent disc.
(Nordic Sounds, 09/2006)

Nørgård ger harpan ett modernt och spännande tonspråk som passar den alldeles utmärkt, långt bortom Harpo Marx och romantiken.
(Helsingborgs Dagblad, Henrik Halvarson)


A CC Music Store Solution