English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi
e-maerket

Bo Holten

Livlægens besøg


Johan Reuter, baryton
Sten Byriel, bas
Det Kongelige Kapel
Det Kongelige Operakor
Mogens Gert Hansen, tenor
Gert Henning-Jensen, tenor
Elisabeth Jansson, alt
Djina Mai-Mai, sopran
Bengt-Ola Morgny, tenor
Gitta-Maria Sjøberg, sopran
Lars Waage, bas

Bo Holten, komponist, dirigent

Om:

Bo Holtens opera Livlægens besøg blev en stor succes hos både publikum og anmeldere ved premieren i 2009. Det er en tragisk kærlighedshistorie fra en af de mest dramatiske perioder i Danmarkshistorien, hvor nye idéer nær havde væltet hele samfundsordenen om. Tiden er 1770’erne, og den unge og idealistiske læge Struensee drømmer om at skabe en ny og bedre verden. Han får chancen for at gøre sine tanker til virkelighed, da han nærmest ved et tilfælde bliver den sindssyge kong Christian den 7.’s livlæge. Snart er han også den unge dronning Caroline Mathildes elsker. Det ender i en katastrofe for alle involverede – men den gamle orden får lov at bestå. Livlægens besøg bygger på bestseller-romanen af Per Olov Enquist med libretto af Eva Sommestad Holten og forfatteren selv. Opførelsen er optaget på Operaen i København og dirigeres af komponisten.

Køb DVD (NTSC)

  $28.30

Priser vist i Amerikanske dollars
HANDLINGEN


af Eva Sommestad Holten

Hvem kunne ane, at en tysk livlæge skulle komme på besøg i magtens tomrum?

1. AKT
Kong Frederik 5 ligger bange og beruset for døden. Han kalder på sin søn Chri-stian og når lige at velsigne ham, før han falder død om.
Hoffet hylder den nye kong Christian 7. Men hans uligevægt er åbenlys for alle, og embedsmanden Guldberg foreslår, at Christians lærer Reverdil udskiftes med en læge. Grev Rantzau anbefaler sin ven fra Altona: Johann Friedrich Struensee.
Rantzau finder Struensee på arbejde blandt de fattige. Han lokker sin modvil-lige ven med, at han som en gal konges livlæge vil kunne få magt til at helbrede selve Danmark.
Den 17-årige Christian skal giftes med den 15-årige Caroline Mathilde. Cere-monien finder sted i Roskilde. Christian assisteres af Guldberg, som er i selskab med Christians stedmor, Enkedronningen. Udstillet på en scene møder de to forskræmte teenagere for første gang hinanden. Om aftenen efterlader hofda-men fru von Plessen Caroline Mathilde bange og helt alene i det kolde, ukendte slot.
Struensee indtager sin rolle som Christians hjælper og beskytter. Enkedron-ningen anklager Struensee for hans oplysnings-idéer og for at tilrane sig politisk magt. Hun forudsiger Guds hævn og skarpt forhør.
Caroline Mathilde er frustreret over Christians fravær. Men ved hoffet trækker hun alles blikke til sig og vækker alles liderlighed - også Guldbergs. I dansen møder hun Struensee i en første tøvende flirt.
Da Christian ikke tør komme til Caroline Mathildes seng, iscenesætter maître de plaisir Enevold Brandt og hans hjælper en erotisk oplæring af Christian ved Støvlet-Katrine. Men hun smider dem begge ud og træder ind i Christians fanta-siverden som Universets herskerinde.
Caroline Mathilde fanger Struensee i en passage og spørger udfordrende efter de ridelektioner, som han har lovet hende.
Christian afskediger rigsrådet. Han beder Struensee om altid at være ved hans side og om at tage sig af Caroline Mathilde. Struensee ser historiens sprække åbne sig. Men tør han gå ind?
Hans ven Rantzau konstaterer, at Johann Friedrich Struensee, en tysk læge, nu har al magt i Danmark. Men Rantzau er ophidset over Struensees politiske naivitet og hans idé om at ville vise Christian virkeligheden. Struensee fasthol-der, at han vil lade Christian, inkognito, se en fattig dreng blive straffet på en træhest. Da Christian overværer afstraffelsen, bryder han sammen, og folket vender sig i lynchstemning mod de fremmede.

2. AKT
På Ascheberg ved Altona er der letsind, frihed og fløjtespil. Struensee læser Holberg for Caroline Mathilde: "Vi har mest lyst til det forbudne". Snart glider de sammen over grænsen til det mest forbudne.
Skandalen eksploderer. Caroline Mathilde er gravid med Struensee! I Kon-gens Have leger pøbelen "dronningen og Struensee" bag buskene, mens det pæne borgerskab forfærdes. Enkedronningen og Guldberg er enige om, at syndens smitte nu skal brændes bort. Støvlet-Katrine pågribes og fjernes, og sigtekornet indstilles derefter på Caroline Mathilde, skøgen på Danmarks trone.
På Hirschholm Slot lever Struensee, Caroline Mathilde og deres barn det enk-le liv. Brandt skal passe den syge Christian, men får nok og bider ham i fingeren, hvilket senere skal vise sig at blive skæbnesvangert. Struensees usikkerhed vokser, mens Caroline Mathilde overtager initiativet.
I København opdager Rantzau, at oprøret ulmer, og at det er støttet af Guld-berg. Han iler med at fortælle, at Holmens matroser er på march mod Hirsch-holm. Det er tid at vælge side, og Rantzau går, mens Brandt bliver. Struensee overvejer flugt, men Caroline Mathilde er ikke bange. Hun møder matroserne og vinder deres sympati med en afvæbnende tale.
Tilbage i København fejres Christians fødselsdag på Hofteatret, hvor Enke-dronningen giver startskuddet til en ny magtovertagelse. Christian underskriver arrest-ordrerne, og herefter kan Struensee og Caroline Mathilde pågribes.
I byen udløser begivenhederne pøbel-optøjer og ildspåsættelser. Lyset kan ses helt fra Kronborg, hvor Caroline Mathilde fortvivler i fangenskab. I lænker på Kastel-let frygter Struensee at komme under skarpt forhør. Guldberg triumferer som sejrherre: Gud vælger de små og ringeagtede - Gud vælger Christian og ham, Guldberg!
Caroline Mathilde dømmes til udvisning og fratages sit barn. Struensee døm-mes for at have stemplet mod majestæten, og Brandt for at have forgrebet sig på kongens person. Brandt henrettes. Struensee ser ud over det hav af mennesker, for hvis skyld han engang trængte igennem historiens sprække. Øksen falder. Livlægens besøg er slut. Men hvad med syndens smitte?


OM MUSIKKEN I LIVLÆGENS BESØG
af Bo Holten

Tidligere tiders komponister brugte i reglen mange forskellige stilpræg i deres musik. Eksempelvis bruger Bach ofte en renæssance-agtig "stile antico" side om side med en moderne "galant" stil, der straks efter afløses af nymodens italiensk eller fransk inspireret musik. Vi har bare hørt musikken så ofte, og den er kom-met på så stor tidsafstand, at vi ikke længere hører de voldsomme stilbrud. Det samme gælder i øvrigt i lige så høj grad hos Mozart og faktisk hos de fleste andre.
På samme måde har jeg i Livlægens besøg betjent mig af den musik-type, som i hvert enkelt tilfælde tjener det dramatiske og det emotionelle på den mest slagkraftige måde. At kunne fortælle historien i musik på den for mig mest medri-vende og overbevisende måde har været mit primære mål. I første akt er der nogle musikere på scenen, der spiller en lille fjoget march, som akkompagnerer Christian 7s første møde med sin kommende dronning. Den ubehjælpsomme tekst, som Guldberg har skrevet til lejligheden, kræver netop en sådan type musik. Når hoffet danser i 1.akt er det naturligvis til en menuet af 1700-tals type, men når hoffet danser i 2.akt, hvor vi er et helt andet og meget mere dystert sted i det dramatiske forløb, ja så danses der til en melankolsk c-mol vals, der kunne have været fra 1890. Alle er dog stadig i rokoko-kostumer - men bestemt ikke indvendigt.
Tydelighed har altså været min ledetråd i det musikalske arbejde med Livlæ-gens besøg. Musikken er ret enkel og klar i udtrykket, men ikke unuanceret, håber jeg. Jeg har gjort mig umage med tekst-deklamationen, så det skulle være muligt at forstå det, der bliver sunget. Jeg har ofte placeret de vigtigste tekst-detaljer i sangernes midterregister og ofte også i almindelig talerytme, for forståelighedens skyld.
Når jeg nu har været så heldig i denne forestilling at have en instruktør som er dybt trofast over for hvad værket vil sige, og som også har en meget fantasifuld tilgang til stoffet, så er det dejligt at kunne konstatere at musik, libretto og instruk-tion går hånd i hånd i realiseringen af et dramatisk forløb på den mest ty

Gramophone blogger: Send in the Danes
10 October 2011
I anledning af Dacapos nye Riisager-serie skriver Andrew Mellor i Gramophone om den særlige humor i dansk musikLivlægen til tops i England og USA
09 September 2010
DVD-udgivelse af Bo Holtens opera får topkarakter i verdens førende operatidsskrifter

Vær den første til at skrive en anmeldelse


Log in eller opret en brugerkonto for at skrive en anmeldelse

Libretto by P.O. Enquist
Dramaturge: Eva Sommestad Holten 

Stage director: Peter Oskarson
Set and costume designer: Peter Holm
Lighting design: Per Sundin

Indspillet live fra Operaen, Holmen, København, 9. maj 2009
Producer: Henrik Sleiborg
Teknik: Peter Bo Nielsen
Redigering: Peter Bo Nielsen og Henrik Sleiborg

Instruktion: Peter Oskarson
Scene- og kostumedesigner: Peter Holm
Lysdesign: Per Sundin

Forestillingsdramaturgi: Jan Mark
Bevægelsesinstruktør: Kajsa Giertz
Instruktørassistent: Nikolaj Borries
Musikalsk assistance: Adam Faber

Producer: Carina Johansson
Produktionsleder: Steen Imer Klemmense
Scenemester: Steffen Hansen
Belysningsmester: Anders Poll
Kostumier: Berit Præstegaard
Forestillingsleder: Berit Wolsted

Sceneorkester: Mikael Kramer, Per Lund Madsen, Sune Ranmo og Alexander Øllgaard

DVD-produktion: Cubus Film
Instruktør: Uffe Borgwardt
Producer: Peter Borgwardt
Assisterende producer: Julie Borgwardt-Stampe
Kameraer: Kim Frandsen, Henrik Nielsen and Uffe Borgwardt
CCU: Jens Ingevall
Farvekorrigering: Jesper Stevnhoved
Billedredigering: Peter Borgwardt and Uffe Borgwardt

Forlag: Edition Wilhelm Hansen AS, www.ewh.dk

This DVD has been made in cooperation with The Danish Broadcasting Corporation (DR); Cubus Film and The Royal Danish Opera

Denne DVD-produktion er støttet af Solistforeningen af 1921, Dansk Komponistforening/KODAs Midler for sociale og kulturelle formål, Dansk Korforbund, Dansk Kapelmesterforening, Operaens Venner Fyn og Hempel Fonden

Label: Dacapo

Format: DVD (NTSC)

Katalognummer: 2.110408

Stregkode: 747313540853

Udgivelsesdato: April 2010

Periode: 21. århundrede

Booklet i pdf-format tilgængelig for download-kunder

Promotion-video

Anmeldelser

American Record Guide
"The performance and production are beyond reproach. Camera work keeps the singers in almost constant close-ups, and their acting is compelling. So is their singing."
Læs mere >>
Gramophone
"Holten has produced a serious, thought-provoking drama and as such it is not to be underestimated."
Læs mere >>
Opera News
"The cast is superb...The Royal Physician would make a welcome addition to the world's great opera houses."
Læs mere >>
Opera Magazine
"The performances are admirable, without exception." DISC OF THE MONTH September 2010
Læs mere >>
Records International
"A compelling and emotionally gripping opera in the finest tradition of the genre."
Læs mere >>
Nordjyske Stiftstidende
5 Stars
"Man kan kun glæde sig over DVD'ens udsøgte kvalitet."
Læs mere >>
Klassisk
4 Stars
"Smukkere kærlighedshistorie skal man lede længe efter"
Læs mere >>


A CC Music Store Solution