English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi
e-maerket

Svend Hvidtfelt Nielsen

Dance and Detours


Randers Kammerorkester
David Riddell, dirigent
Helge Slaatto, violin

Svend Hvidtfelt Nielsen, komponist

Om:
Svend Hvidtfelt Nielsen (f.1958) har en enestående traditionsbevidsthed, samtidig med, at han er i stand til at skrive pågående og rytmisk markeret musik. Denne nye CD cirkler om et lillebitte, frapperende dansemotiv som kommer på afveje - nogle gange ligefrem på vej mod et sammenbrud. Hvidtfelt Nielsen har i en årrække været huskomponist hos Randers Kammerorkester hvis dirigent, David Riddell, her viser vej gennem fandenivoldsk dans, forbigående idyl og farlige omveje.

Køb CD

  $14.20
Download album (MP3)   $9.80
Vælg download-format:
læs om formaterne

Trackliste:

Priser vist i Amerikanske dollars
Dance and Detours (2002; rev. 2003)
Toccata for violin and nonet
1

Toccata for violin og nonet

22:44 Play $4.90
In der Abendstille (In the Quiet of the Night) (1996)
for flute, oboe, bassoon and harpsichord
2

I Moderato con trasparenza

4:55 Play $1.40
3

II Allegro agitato

2:12 Play $1.40
4

III Sereno intimo quasi senza tempo (Canon)

4:54 Play $1.40
Om prinser og drømme (Of Princes and Dreams) (1999/2000)
for sinfonietta
5

I Brillante con trasparenza

3:05 Play $1.40
6

II Calme - grazioso con eleganza

4:33 Play $1.40
7

III Giocoso

0:50 Play $1.40
8

IV Poco danzante, con eleganza

2:35 Play $1.40
9

V Allegro - Danzante

2:31 Play $1.40
Arie og dans (Aria and Dance) (2004)
Little suite for solo violin
10

I Molto agitato, danzante

3:14 Play $1.40
11

II Calme

1:22 Play $1.40
12

III Fluente

0:53 Play $1.40
13

IV Intimo

1:49 Play $1.40
14

V Furioso

1:36 Play $1.40
Total spilletid  57 minutes
Dance and Detours af Henrik Friis

‘Vi står på skuldrene af hinanden i kompositionsmusikken', sagde Svend Hvidtfelt Nielsen i en samtale for godt 10 år siden. Ordene faldt i Mariendal Kirke på Frederiksberg, hvor Hvidtfelt de seneste 20 år har været ansat som organist. Traditionsbevidst-heden hos den nu 53-årige komponist i de fire værker på denne cd er da også tydelig. På den ene side mærker man igen og igen, hvordan Hvidtfelts fornemmelse for stil og teknik er til stede i en stadig dialog med alle de måder tidligere tiders komponister etablerede. Og samtidig mærker man, at hans musik er skruet sammen på nogenlunde samme måde som komponister gennem hundreder af år er gået til opgaven på. Det vil sige ved at løse musikken som et slags kunstnerisk problem, der opstår, netop som musikken begynder: hvordan kommer man logisk og rigtigt videre med nye overraskende momenter fra et indledende tema uden at miste blikket for, at musikken får form som et samlet hele.

Det betyder overhovedet ikke, at Svend Hvidtfelt Nielsens musik lyder gammeldags eller tilbageskuende. Det betyder, at musikken er skabt med øret på harmoni og rytme i en undertiden helt middelalderlig tankegang om god stemmeføring - samtidig med at æstetikken hører komponistens egen generation til.

Som ung i 1970'erne skrev Hvidtfelt sange og spillede rockmusik i bands som så mange andre, og fik først derefter sin klassiske omfattende skoling på konservatoriet både som organist og komponist - og sågar også som kandidat i musikvidenskab og filosofi fra Københavns Universitet. Så selvom traditionsbevidstheden, ret naturligt, er klar, er ønsket om at skrive pågående og rytmisk markeret musik lige så vel til stede.

Derfor er det helt naturligt, at mandens nye cd er centreret om et lille bitte frapperende dansemotiv. Forhistorien er, at Hvidtfelt vandt Randers Kammerorkesters komponistkonkurrence i 2001 med suiten Om Prinser og drømme, og det indledte et frugtbart samarbejde. Orkestret fik tilknyttet Hvidtfelt som huskomponist, og det ophold affødte bl.a. både Dance and Detours og det fandenivoldsk virtuose soloviolinstykke Aria and Dance, skrevet til orkestrets koncertmester Helge Slaatto.

Cd'ens største og mest vidtspændende stykke, Dance and Detours, er mere en lille violinkoncert for ni musikere og en violin end et kammerstykke. Undertitlen er da også Toccata for violin og nonet. Musikken udvikler sig da også lidt som en klassisk solokoncert med rapfodede passager i begyndelsen, en dvælende midterdel og en hurtig finale. Men der er også ganske meget i værket, der ikke er særlig traditionelt. Sidste ord i titlen, 'Detours', kan oversættes til omveje eller ligefrem afveje - og det er i den del af musikken, at man som lytter kommer ud i tovene. Dansen er såmænd til at forstå, hvis man bare lytter lidt med kroppen.

Problemformuleringen her er to toner, der skifter hurtigt som det lille gennem-gående motiv. Det er så enkelt som guitarrock eller et teknobeat, bare sat i scene med klassiske musikere. Afvejene er i stedet historien om violinen, der igen og igen kommer ud af kurs og på forskellig vis er ved at bryde sammen. Efter den hurtige begyndelse følger man soloinstrumentet helt op i skyerne, hvor det får følge af fløjten og de øvrige strygeinstrumenter, der alle spiller under instruksen 'forskellige tilfældige toner helt i toppen af instrumentet'. Det pibler og hvisler som et aggressivt kor af fugle. Andre steder bliver violinens distinkte klang grynet og støjende, fordi violinisten bliver bedt om at trykke alt for hårdt på strengene med buen. Og sidst i stykket, før dansen vinder i finalen, dukker der toner og klange op uden for tid og sted, som om musikken er ved at gå i stykker.

 

De mange afveje afløses af noget meget mere tilforladeligt i In der Abendstille. Tre små stemningsfulde satser for den specielle ensemblekonstellation fløjte, obo, fagot - og cembalo. Det er musik som et tonemaleri, hvor de tre klagende, melodiske træblæsere danner fælles dynamisk front over for cembaloet, der som barokkens sprøde klaverinstrument hverken kan variere klang eller styrke. Der lurer godt nok noget ubehageligt i skumringens tyste musik - det hører vi en del til i midterdelen - men mest af alt fylder nænsom poesi af lange melodiske toner og perlende triller lydbilledet i et tempo, hvor de fleste kan være med. Lange, sammenbundne toner under karakterbetegnelser som sangbart, ekspressivt, meget blødt eller uskyldigt. Det er den slags idyl, cembaloet får lov at agitere iltert imod i andensatsen, hvor Hvidtfelts regibemærkning siger det meste: 'meget rytmisk og en smule brutalt'. Men som dansen i første stykke kom igennem omvejene, vinder træblæserne med deres sangbare og udtryksfulde melodier også kampen her.

 

Der var også dømt happy end i Hvidtfelts kammeropera 'Den lille havfrue' til Den Fynske Opera i 2000, og hvor suiten Om prinser og drømme kommer fra. I operaarbejdet brød Hvidtfelt med nogle af de komplicerede rytmiske og tonale principper, som dominerede hans musik i 1990'erne, for at kunne skrive eventyrlig musik, der kunne matche H.C. -Andersens berømte fortælling. Så selvom det er en selvstændig musikalsk sammenhæng, er det stadig en billedrig lydverden, suiten viser med perlende marimba, enkle melodier og varme strygerklange. I de fem satser får vi både prinsen, der danser med sin havfrue, taffelmusik og baltoner fra operaen med hastige, energimættede forløb først og sidst og en mere sval og rolig klangverden i anden- og tredjesatsen.

 

Cd'en klinger ud med alt andet end stille violinmusik. De fem små satser i Arie og dans for soloviolin minder meget om barokkomponisternes måde at komme hele vejen omkring mulighederne på et instrument i en suite af fem små stykker, der hver henter sin kerne i en for længst glemt hofdans.

Hos Hvidtfelt er suiten dog heller ikke noget, man skal forsøge at danse til. Første-satsen er et koncentrat af både dans og afveje i Dance and Detours, andensatsen folder en ekspressiv sang ud, mens tredjesatsen minder om dansen fra før, men som en flydende, sammenhængende utællelig reminiscens. Fjerdesatsen spiller en krøllet skøn sang igen, før violinisten får lov at vise alt hvad han kan i et inciterende rytmisk spind af markeringer og forskydninger. Og så har man sådan set oplevet en pæn del af Hvidtfelts måde at komponere på - på fem minutter.

 

Henrik Friis er cand. mag. i musikvidenskab og skriver om musik for bl.a. Dagbladet Politiken.

Vær den første til at skrive en anmeldelse


Log in eller opret en brugerkonto for at skrive en anmeldelse

Dance and Detours indspillet på Værket i Randers 2.-3. juni 2003
Producer: Morten Mogensen
Teknik: Claus Byrith
Forlag: Edition Wilhelm Hansen AS, www.ewh.dk

Aria and Dance indspillet live i Konzertsaal der Musikhochschule in Münster 12. november 2005
Producer: Claus Byrith
Forlag: Edition Wilhelm Hansen AS,  www.ewh.dk

In der Abendstille indspillet på Værket i Randers 30. november 2005
Producer: Morten Mogensen
Teknik: Claus Byrith
Forlag: Edition Wilhelm Hansen AS,  www.ewh.dk

Om prinser og drømme indspillet på Værket i Randers 20. september 2005
Producer: Svend Hvidtfelt Nielsen
Teknik: Clemens Johannsen
Forlag: Edition·S, www.edition-s.dk

CD mastering: Claus Byrith

Grafisk design: Mark Millington Associates, www.mark-millington.com

Dacapo Records ønsker at takke Dansk Komponist Forenings produktionspulje/KODAs fond til sociale og kulturelle formål

Label: Dacapo

Format: CD

Katalognummer: 8.226565

Stregkode: 636943656525

Udgivelsesdato: January 2012

Periode: 21. århundrede

Booklet i pdf-format tilgængelig for download-kunder

Anmeldelser

American Record Guide
"He has a way with delicate instrumental color and texture. Although not, perhaps, for the casual listener, the dedicated will be rewarded."
Læs mere >>
Klassisk
4/6 Stars
"Hatten af for Helge Slaattos og randersmusikernes tackling af udfordringerne på cd'en"
Læs mere >>


A CC Music Store Solution