English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi
e-maerket

Sunleif Rasmussen

String against string


John Bak Dinitzen, violin
Anne Søe Iwan, violin
Joha Kangas, dirigent
Richard Krug, cello
Mellersta Österbottens Kammarorkester
Bernd Rinne, bratsch
Sjællands Strygekvartet
John Storgårds, violin

Sunleif Rasmussen, komponist

Om:
Når man lytter til Sunleif Rasmussens musik, er det let at høre inspirationen fra den færøske natur. Opvæksten på Sandoy (Sandøen) med det allestedsnærværende Atlanterhav, klitter, marehalm og hård blæst kan forklare store dele af de meget sanselige musikoplevelser, man kan få med Sunleifs musik. Ifølge komponisten er selve hans tonesprog også færøsk. Men det er stort set umuligt at høre det. For det er ganske dybt i den musikalske struktur, at der ligger rester af gamle færøske sange, som Sunleif Rasmussen har samlet, brudt ned og genopbygget til et moderne forrådskammer af toner. Toner, som man med god mening både kan sige er hans egne og nye – men samtidig har en relation til traditionen og historien. Men alt det færøske arvegods kan også virke overflødigt. Sunleif Rasmussens tonesprog og musikalske idéer har for eksempel mindelser om den jævnaldrende danske kollega Bent Sørensen og om salig György Ligeti, en af det 20. århundredes vigtigste skikkelser overhovedet. Med denne premiereindspilning af Sunleif Rasmussens værker for strygere er det klart, at Rasmussens musik nok er færøsk – eller i hvert fald ultranordisk – i udgangspunktet, men dens format er globalt.

Køb CD

  $21.30
Download album (MP3)   $9.80
Vælg download-format:
læs om formaterne

Trackliste:

Priser vist i Amerikanske dollars
String Quartet no. 1 (1989)
1

Andante

9:27 Play $2.10
String Quartet no. 2
"Sunshine and Shadows" (2001)
2

I Con fuoco

8:02 Play $2.10
3

II Cantabile e dolce

5:00 Play $2.10
Grave - in Memoriam Karsten Hoydal (1990)
for clarinet, strings and percussion
4

q . = 42

8:22 Play $2.10
Violin Concerto no. 1 "Songs of Seasons" (2004)
5

I Maestoso

4:39 Play $1.40
6

II Con brio

6:11 Play $2.10
7

III Dolce

4:50 Play $1.40
8

IV Cantabile

7:36 Play $2.10
Echoes of the Past (1992) for solo violin
9

Presto - Andante - Cadenza I - Andante: Slow waltz - Espressivo - Meno mosso - Cadenza II - Adagio

12:19 Play $2.80
Total spilletid  66 minutes

Andre anbefalinger

Sunleif Rasmussen
Frounberg, Hørsving, Teglbjærg, Olsen, Rasmussen
DuoDenum
STRENG MOD STRENG
Færøske Sunleif Rasmussen er født på Sandoy - Sandøen - i 1961. Skal man følge hans egen prioritering er betoningen af nationaliteten vigtig, hvis man vil nærme sig hans musik og forstå hans baggrund. I hvert fald fylder det færøske - kolonihistorien, friheds-trangen, sproget, sangene og kulturlivet - det meste af det selvportræt, han udforme-de i skrift, da han i 2002 modtog den største anerkendelse, der nogensinde er tilfaldet en færøsk komponist; nemlig Nordisk Råds Musikpris for symfonien "Oceanic Days".
Sunleif Rasmussens tonesprog er ifølge manden selv også færøsk, men ikke hvis man bare lytter til musikken. Dybt i strukturen ligger rester af gamle færøske sange, som Rasmussen har samlet, brudt ned og genopbygget til et moderne forrådskammer af toner. Toner som man med god mening både kan sige er hans egne og nye - men samtidig har en relation til traditionen og historien. Langt mere nærværende virker til gengæld den færøske natur i Rasmussens musik.
Opvæksten på Sandoy med det allestedsnærværende Atlanterhav, klitter, marehalm og hård blæst - måske ikke helt ulig forholdene på Jyllands vestkyst om efteråret - virker forklarende på store dele af de meget sanselige musikoplevelser, man kan få med Sunleif Rasmussens musik.
Men alt det nationale gods kan også virke overflødigt. Lige så vel som strygernes mange glidende bevægelser på denne cd kan minde om blæstens susen, lige så vel kan de minde om musikken i det miljø, Sunleif Rasmussen var en del af på konservatoriet i København i slutningen af 1980'erne. Jævnaldrende Bent Sørensen, der i dag er profes-sor i komposition i København, eller en af det 20.århundredes vigtigste skikkelser over-hovedet György Ligeti, er folk med tonesprog og idéer til musik, som så afgjort ligner Rasmussens. Hans musik for strygere er måske nok færøsk i udgangspunktet, men som produkt er den global.

Klang
Sunleif Rasmussens to strygekvartetter er skrevet med 10 års mellemrum - omkring 1990 og lige efter årtusindskiftet. Stilen blænder lytteren på tværs af de to stykker, og for de fleste vil det være umuligt at høre, at den første kvartet er det kun femtende værk i rækken, skrevet i slutningen af skoletiden på konservatoriet, mens den anden falder efter en stribe anerkendte værker - bl.a. symfonien "Oceanic Days" - som officielt stykke nummer 56.
Strygekvartetter kan ofte være nøglen til meget præcise indblik i komponisters vaner, lyster og interesser. De fire overdådige instrumenter er alt rigeligt til store udfoldelser, den ensartede, distinkte klang gør musikken næsten gennemsigtig for lytteren, og historien viser, at man kan tillade sig det meste i en strygekvartet. Langsomt, hurtigt, fyldigt, spinkelt, pulserende eller dvælende - det er op til komponisten, og lytteren kan som en voyeur følge komponistens idéer på nærmeste hold.
Rasmussens to kvartetter er ingen undtagelse. Her klinger hans karakteristiske, økonomiske, bevidste teknik, hvor enkelte toner spinder sig ind i hinanden til tætte væv i dramatiske forløb. Strygekvartet nr. 1 er én lang bevægelse, der begynder i det tyste med glidende, melankolske, lyse toner, og sådan skal det også vise sig at slutte. I mellem disse spinkle klange, hvor musikernes fingre rører ved strengene uden at trykke dem mod instrumentet, følger det ene musikalske udbrud det andet - dog uden at vi på noget tidspunkt forlader udgangspunktet.
Strygekvartet nr. 2 er to adskilte bevægelser, som også titlen "Sunshine and Clouds" antyder. Ud over at være et eksempel på Sunleif Rasmussens lyst til at forholde sig musikalsk til naturfænomener er det også musik, der henvender sig meget umiddelbart til lytteren. Førstesatsen - hvor der så afgjort er mest sunshine - er nærmest komponeret i dur og kommer i sit pulserende, effektive jag tæt på dansens klangverden. I andensatsen derimod er tempoet trukket ud, der hænger truende skyer i horisonten, og det lyse univers er skiftet ud med tætte stabler af toner, der kun i det små bevæger sig frem og tilbage.

Form
Selvom Rasmussens musik ikke handler om noget konkret og egentlig er ret kompliceret - sådan tone for tone - er det ikke noget problem med hovedet at følge hans logik og med ørerne at følge musikken vej fra a til b. Et godt eksempel er værket "Grave - In Memoriam Karsten Hoydal" fra 1990. Ligesom resten af cd'ens musik er det skarpe klange fra stryge-instrumenter, der dominerer lydbilledet, men her får den blændende strygermusik endnu flere farvenuancer med gæstevisit fra en dunkel klarinet og lidt broget percussion.
Forløbet er superenkelt. Musikken begynder med en, så to, så tre og fire strygertoner og et par bløde slag på en gong. Der opstår et enkelt vuggende spil i højden, suppleret af vibrerende strygere i dybden og lidt mere percussion. Klarinetten sætter ind med en sart, underfundig, lille melodi og fører an i overgangen til et faretruende musikalsk univers. Uden sammenligning i øvrigt forvandler stemningen sig til noget, der kunne minde om lydsiden til en David Lynch-film med strygere som cool walking bass og klarinetten som melankolsk sangstemme. Det er overhovedet ikke jazz, men noget af stemningen kunne minde om det. Det hele ebber ud og slutter tyst med en serie klokkeslag - helt solo.
Musikken her skal vist ikke direkte tjene til at beskrive andet end sig selv, men med et værk som Grave er det meget nemt at forstå sammenhængen mellem titel og musik. Både ordet "alvorlig" og det faktum at musikken er skrevet med den færøske forfatter Karsten Hoydal - der døde, det år musikken blev til - i baghovedet, giver masser af mening i oplevelsen af musikken.

Natur
Cd'ens længste stykke - og samtidig et af Rasmussens længste overhovedet - er violinkoncerten "Songs of Seasons" fra 2004. Orkestret, violinen koncerterer med, er ikke et helt almindeligt et af slagsen - det er et strygeorkester - og da solisten er af samme art, har vi med en temmelig speciel solokoncert at gøre.
I modsætning til klassiske solokoncerter, der ofte beskrives som dueller og kampe - eller samtaler hvis vi er i en fredelig ende af musikhistorien - så er der her ikke nogen væsensforskel mellem solist og orkester. Tværtimod er musikken overalt homogen i sin klang. Udgangspunktet kan i virkeligheden bedst sammenlignes med det 20. århundre-des monokrome malerier; malerier hvor der kun er en enkelt farve til stede på lærredet.
Men samtidig med at musikken befinder sig i dette ensfarvede rum - som oftest et meget lyst et af slagsen i øvrigt - foregår den selvsagt også i tid. Solisten træder med mellemrum frem i billedets forgrund, bliver fikspunkt for øret og markerer sig som musikkens centrale figur. Eller der skiftes tempo eller rytmisk markering, og musikken flyttes på den måde til et andet, men alligevel ensartet, rum.
Gå man lidt tættere på, er der fra første færd to karakteris

Vær den første til at skrive en anmeldelse


Log in eller opret en brugerkonto for at skrive en anmeldelse
Indspillet i Snellmanssalen, Kokkola, Finland, d. 2.-4. maj 2006 og Brønshøj Kirke, Danmark, d. 11.-22. februar 2007

Producer: Preben Iwan
Teknik: Preben Iwan

Grafisk design:www.elevator-design.dk
Forlægger: Edition Samfundet

Dacapo Records ønsker at takke Dansk Komponist Forbund/KODAs midler til sociale og kulturelle formål, Mentanargrunnur Landsins, Dansk-Færøsk Kulturfond, Mentamálaráðið, Føroya Sparikassi, Fjølrit og Tórshavn Kommune for økonomisk støtte til gennemførelse af produktionen.

Label: Dacapo

Format: CD

Katalognummer: 8.226044

Stregkode: 636943604427

Udgivelsesdato: October 2007

Periode: 21. århundrede

Booklet i pdf-format tilgængelig for download-kunder

Anmeldelser

Politiken
"Lytter man til cd’en ’String Against String’ med strygerværker fra 2007, forstår man. Det river og rusker og kulminerer helt vildt – og pludselig pakker Rasmussen lyden ned i eftertænksomhed eller folder den ud i lysende varme."
I was impressed by the performances from both groups. Clear and strong playing throughout, unanimity of interpretation, and the musicians give total commitment to the music.
(Radio New Zealand, "Pressing On")

The Sjælland String Quartet brings out the sustained beauty of [Rasmussen's] first two quartets, with their atmospheric clustered harmonies and slowly unfolding harmonies.
(The Strad)

Musik med et stærkt indre liv, udtrykt gennem en fortættet flimrende atmosfære
(* * * * * Klassisk)

Storgårds ger järnet tillsammans med Juha Kangas och hans oförbränneliga österbottniska stråkar, och Själlands Stråkkvartett visar lejonklon i partitur som antagligen ser betydligt värre ut än vad de låter ... Ljudkvaliteten är av yppersta demonstrationsklass.
(Hufvudstadsbladet, Helsingfors)

Det er nogle spændende udtryk, komponisten her har fundet på.
(Flensborg Avis)


A CC Music Store Solution